Profesorii vor afla dacă mai pot face meditații cu propriii elevi după aprobarea Codului etic pentru învățământul preuniversitar, documentul fiind, în prezent, în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Educației, a precizat, marți, secretarul de stat Oana Badea.
„Într-un sondaj realizat în urmă cu o lună-două, mai mult de jumătate dintre cadrele didactice chestionate au spus că nu sunt de acord ca dascălii să facă meditații cu elevii de la clasă. Pentru prima dată, din 2012, în învățământul preuniversitar va exista un cod de etică. Acest document este acum în dezbatere publică. Vom vedea care sunt observațiile pe care le vom primi la acest capitol”, a mai spus Badea.
Secretarul de stat a explicat că, potrivit Legii educației naționale, din categoria personalului didactic pot face parte persoanele care îndeplinesc condițiile de studii prevăzute de lege, care au capacitatea de exercitare deplină a drepturilor și o conduită morală conformă deontologiei profesionale și care sunt apte din punct de vedere medical și psihologic pentru îndeplinirea funcției.
„Dacă unele condiții de angajare în învățământul preuniversitar sunt susținute de acte, conduita morală conformă deontologiei profesionale este mai greu de evaluat. Odată cu introducerea Codului etic în preuniversitar, care vine ca un reper al evaluării cadrelor didactice, s-ar putea reglementa și problema meditațiilor cu elevii de la clasă”, a mai spus secretarul de stat.
Totodată, Badea a semnalat faptul că, în trecut, profesorii treceau în cancelarie prea ușor peste comportamentul nedeontologic al unor colegi, incompatibili cu profesia de dascăl.
Unii profesori sunt de părere că interzicerea meditațiilor cu proprii elevi, contra unor avantaje materiale, este un subiect discutabil, după cum se arată într-un comunicat remis MEDIAFAX de mai multe cadre didactice din Capitală.
„Aici ar trebui făcute niște precizari: interzicerea pregătirii contracost a elevilor de la clasă în vederea atingerii unor standarde de performanță în activitatea curentă de la clasă sau la concursurile școlare – olimpiade, examen de bacalaureat, pentru că pentru asta se presupune că vii la școală. Tu, ca elev îți faci datoria de a învăța, iar eu ca profesor, îmi fac datoria de a te ajuta să înveți”, spun profesorii, în același comunicat.
Cadrele didactice mai spun că planul de învățământ și plaja orară nu obligă profesorul și nu îi oferă timp pentru a pregăti elevul în vederea reușitei la admiterea la facultate. „Profesorul este obligat să asigure sistematizarea și evaluarea materiei conform programelor școlare în vigoare, pentru a ajuta elevul să încheie ciclurile obligatorii de învățământ – primar, gimnazial și liceal. Dar profesorul nu este obligat, în timpul lui liber, să asigure pregătirea suplimentară a elevilor pentru Facultate. Nu intră în fișa postului cadrului didactic pregătirea pentru admiterea în învățământul superior.
Ca atare, dacă profesorul este competititv la clasă, nu vedem nicio problemă în a face meditații cu elevii de la clasă, cu acordul parinților care finanțează această pregătire. Dacă profesorul nu e competent, nu va fi solicitat de părinte sau de elev, în mod evident”, spun profesorii bucureșteni.
În același context, dacălii susțin că ar trebui interzisă și sancționată atitudinea profesorilor care obligă elevii de la clasă să facă meditații cu ei. „Dar altfel, este libera opțiune a părintelui. Se poate face o fișă de consimțământ informat, semnată de părinte și elev. Dacă elevii sunt mulțumiți profesori, de ce să nu îi poată pregăti și în particular? Și, mai mult decât atât, interzicerea meditațiilor vine dintr-un cod de etică, și nu din lege. Deci, profesorul este «imoral», dar nu sancționabil efectiv. Și cum poate fi sancționat un profesor, altfel decât fiind reclamat de părinte că obligă copilul să facă meditații cu el pentru a promova la clasă? „, mai spus profesorii, în comunicat.