Elevii au adunat în primul semestru al anului școlar 2010-2011 peste 30 de milioane de absențe, echivalent a 3.457 de ani de absențe, majoritatea la liceeni, situație care se reflectă și în rezultatele slabe de la bacalaureat, astfel că din toamnă va fi introdusă „o formulă de pontaj la intrare”.
„Analiza MECTS arată că elevii din România au adunat într-un singur semestru peste 30 de milioane de absențe. Calculate în ani acestea înseamnă 3.457 de ani de absențe, vorbind despre toate absențele motivate și nemotivate. Este inadmisibil ca un minister să nu remarce acest mare deficit în parcurgerea programei școlare, pentru că nefiind la școală, elevii nu parcurg programa”, a declarat agenției MEDIAFAX, secretarul de stat pentru învățământul preuniversitar din Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS), Oana Badea.
În acest context, MECTS a analizat rezultatele la bacalaureat pentru a vedea dacă nu cumva absențele sunt cauza rezultatelor slabe.
„Al doilea pas a fost să analizăm o posibilă legătură între abențe și rezultatele slabe de la bacalaureat. Și, ce am stabilit: cele mai multe absențe sunt mai ales la licee. Da, numărul absențelor din liceu este dublu, chiar triplu, celor din primar și gimnazial. Adică, cea mai mare parte a absențelor făcute de cei care la sfârșitul pregătirii vor suține bacalaureat. Dacă am asociat aceste două elemente de analiză am văzut că metodele actuale nu au dat rezultat”, a spus secretarul de stat.
Astfel, MECTS a hotărât să introducă sistemul informatic de control al absențelor, pornind de la ideea a unui profesor de informatică dintr-un liceu din Miercurea Ciuc, pilotată deja de doi ani în respectiva unitate de învățământ.
„Din toamnă vom introduce sistem informatic de controlm al absențelor, o formulă de pontaj a elevului. Sistemul pe care îl propunem are patru mari calități. În primul rând sistemul a fost propus și gândit de un profesor de informatică de la Colegiul Goga din Miercurea Ciuc. Este un sistem foarte bine gândit de un om din interiorul sistemului și care a fost deja pilotat timp de doi ani în școala respectivă. Sistemul a fost eficient, pentru că a scăzut numărul de absențe. Al patrulea motiv, este un sistem ieftin pentru că implementarealui în unitatea de învățământ cu peste 900 de elevi a costat aproximativ 1.500 de lei. Accesul elevului se face printr-o unică zonă, cu cartelă, cititor și cod de bare. Imediat copilul se înregistrează la tabelul clasei căreia îi aparține cu mențiunea că a venit la timp sau a întârziat și cât a întârziat. În cinci minute toate datele sunt transmise directorului școlii și diriginților. Mai mult, părinții pot cere să primescă un SMS ca să vadă dacă copilul a ajuns la școală”, a explicat Oana Badea.
Secretarul de stat a spus că sistemul informatic de control al absențelor trebuie prevăzut în Regulamentul de Urganizare a Școlii.
„După ce a fost lansat sistemul în școala din Miercurea Ciuc a fost realizat și un sondaj. Acesta a relevat că elevii din ciclul primar au primit cu entuziasm și mândrie, cei din gimnaziu cu neutralitate și conformare, iar liceenii cu reticență și tensiune și au încercat să se opună. Asta înseamnă că exact aici avem o problemă pe care trebuie să o rezolvăm. Așa cum s-a spus și după aflarea rezultatelor la bacalaureat, au fost subiecte care ar fi putut fi rezolvate numai dacă elevii ar fi fost prezenți la ore”, a mai spus secretarul de stat.
Mai mult, în primele două săptămâni de la aplicarea sistemului, la ora opt dimineața erau cozi la intrare pentru că toți elevii au venit la fix și nu cu zece minute mai devreme cum ar fi fost necesar.
„Un program într-o instituție este sfânt, dar noi am pierdut aceste valori educative. După două săptămâni s-a fluidizat accesul în școală, iar numărul absențelor a scăzut de la 31.573 la 20.366”, a mai spus secretarul de stat.