Ministerul Educației are ca obiectiv major pentru anul școlar 2011 – 2012, după analiza rezultatelor de la bacalaureat, eliminarea supraevaluării la clasă, astfel încât nivelul de pregătire al elevilor conform programei școlare să fie identificat de la începutul primului semestru.
„Ne propunem clar ca obiectiv 2011-2012, eliminarea supraevaluării la clasă. Nu putem să ne ascundem după deget și să nu spunem că elevii primesc note mari în cursul anului și la examen se află pentru prima dată în fața unei evaluări standardizate care îi aduce cât mai aproape de adevăr. De aceea, comisiile metodice vor elabora pe școală câte un test inițial, pornind de la programa existentă. Testul inițial se va aplica pe clase, pentru clasa I, a II-a, a IV-a, pentru română, matematică și așa mai departe. Rezultatele vor fi analizate la nivelul școlii. Adică va fi o medie pe școală, iar claselor vor fi încadrate, în funcție de rezultate, la categoria sub media de școală, la nivelul mediei sau peste această medie”, a explicat, marți, pentru MEDIAFAX, secretarul de stat pentru învățământul preuniversitar Oana Badea.
Aceasta a spus că, prin acest sistem, MECTS nu este interesat de o ierarhie la nivel național sau al unui oraș, ci pur și simplu de stabilirea nivelului de pregătirea al elevilor în contextul școlii din care face parte.
„După ce am această clasificare voi stabili ce trebuie să facă fiecare dascăl la clasa lui. Cu o clasă pe medie am un anumit parcurs. Dacă ai o clasă sub medie adaptezi ritmul de muncă al profesorului, iar dacă ești peste medie, este vorba despre performanță, chiar olimpiadă. Nu mă interesează performanța de tip olimpiadă la clasa sub medie, spre exemplu. Fișa postului fiecărui cadru didactic va fi determinaă de această structură a clasei lor. Dascălul nu este vinovat pentru că primește o clasă sub medie spre exemplu, dar el trebuie să muncească. Performanța lui poate fi de tip olimpiadă, dar avem peste o sută de olimpici internaționali și trei milioane de elevi despre care trebuie să vorbim în alți termeni. Suntem preocupați de progresul școlarilor pentru clasele sub medie și la medie, întrucât acolo vorbim de zona mediocrității, acolo trebuie să vedem ce se întâmplă cu fiecare copil și să recunosc și să răspătesc efortul dascălilor de la acele clase, pentru că vorbim de învățământ de masă”, a susținut secretarul de stat.
După ce va fi stabilit nivelul fiecărei clase dintr-o școală, directorul poate „intra în alertă” când va sesiza note foarte mari la clase sub media pe școală.
„Asta înseamă eliminarea supraevalării. La clasa sub medie nu pot să am note de zece. Nu pot să am pentru că reperul esențial este programa școlară. Directorul va fi în stare de alertă dacă va sesiza la clasa sub medie note foarte mari sau calificative care nu au voie să fie”, a adăugat Oana Badea.
Secretarul de stat a spus că după examenul de bacalaureat și de titularizare s-au ridicat două întrebări majore: „De ce au fost aceste rezultate?”, cu două întrebări subsecvente: „Ce s-a făcut în timpul anului școlar, de s-a ajuns în stadiul acesta?” și „Ce vor face autoritățile ca acest lucru să nu se mai întâmple, ce se va face în anul școlar viitor?”.
A doua întrebare frecventă a fost: „Cu cine învață copiii noștri?”.
Autoritatea trebuie să dea niște răspunsuri, iar acestea se regăsesc în măsurile luate din anul școlar 2011-2012, printre care controlul informatic al absențelor și eliminarea supraevaluării, a conchis Oana Badea.