MDRT a aplicat corecții de aproape 180 de milioane de lei pentru nereguli constatate în urma unor controale, la circa o treime din cele 124 de contracte verificate pe Axa 2 A POR, care vizează reabilitarea de drumuri județene, a declarat joi, într-o conferință de presă, ministrul de resort, Elena Udrea.
Comisia Europeană a suspendat în iunie finanțările pentru Axa 2, în urma constatării unor nereguli la patru contracte, și a cerut României să verifice toate contractele aferentă acestei axe.
Din cele 124 proiecte verificate de MDRT, pentru 43 proiecte (în cadrul cărora s-au încheiat 39 contracte de lucrări) s-au constatat încălcări ale legislației achizițiilor publice.
Dintre cele 39 de contracte, pentru 30 procedura de achiziție publică a avut raport de verificare de la Unitatea Centrală de Verificare a Achizițiilor Publice (UCVAP) din cadrul Ministerului Finanțelor.
MDRT susține că sunt beneficiari care au mai multe contracte de finanțare, dar care au încheiat pentru toate un singur contract de lucrări (CJ Ilfov 9 contracte de finanțare și un singur contract de lucrări) și sunt beneficari care au încheiat în cadrul unui singur contract de finanțare mai multe contracte de lucrari (Municipiul Blaj și Primaria Botoșani, un contract de finanțare și 3 contracte de lucrări).
În urma verificărilor s-au propus corecții financiare care variază între 5% și 25% din valoarea contractelor de lucrări.
Valoarea corecțiilor propuse a fi aplicate este în sumă de aproape 180 milioane lei și reprezintă 5,58% din valoarea contractelor de lucrări încheiate în cadrul Axei 2 (3,2 miliarde lei).
„Statul nu va pierde acești bani, ci vor fi redistribuiți către alte proiecte. Corecțiile vor fi suportate de autoritățile publice, pentru că valoarea proiectelor nu va scădea”, a mai spus Udrea.
Pentru șase contracte de finanțare din cele 43 s-au finalizat verificările și s-au încheiat note de constatare sau procese verbale de control ce constituie titlu de creanță. Restul sesizărilor de încălcări ale legislației privind achizițiile publice vor urma procedura de nereguli ale AMPOR – se declanșează alertă de neregulă, se verifică alerta de către structura specializată și dacă se confirmă neregulile se declanșează o acțiune de verificare și control care se poate încheia fie cu note de corecție (pentru nereguli pe achiziții) fie cu Procese verbale de constatare care reprezintă titluri de creanță.
Pentru cele șase contracte cu verificările finalizate valoarea corecțiilor financiare este de 59,3 milioane lei.
Diferența de 120,6 milioane lei (până la 179,9 milioane lei) reprezintă propunea MDRT, suma finală urmând a fi confirmată după finalizarea proceselor verbale care vor stabili titluri de creanță.
În unul dintre cazurile date ca exemplu de către MDRT beneficiarul a impus ca ofertanții să prezinte rapoarte de încercări ale unor probe de mixturi asfaltice. Câștigătorul licitației nu a îndeplinit această cerință, încălcându-se principiul tratamentului egal. Este vorba despre Consiliul Județean Botoșani, căruia i-au fost aplicate corecții financiare în sumă de 722.754 lei. Corecția se aplică la valoarea contractului de lucrări, mai puțin contribuția proprie a beneficiarului și numai pentru sumele deja rambursate, urmând ca diferența să se rețină la următoarele cereri de rambursare.
În cazul CJ Brăila, beneficiarul a folosit ca factor de evaluare „durata de execuție a lucrărilor”. La solicitarea contractantului, perioada de execuție a fost prelungită de la 180 zile la 530 zile, conducand la denaturarea rezultatului. Corecțiile financiare în acest caz au fost de 1,9 milioane lei.
De asemenea, CJ Teleorman a utilizat în mod nejustificat procedura restrânsă accelerată și s-au stabilit corecții financiare în sumă de 2,5 milioane lei (10% din valoarea contractului).
CJ Maramureș a introdus o limitare cu privire la dreptul operatorului economic care participă la o procedură de a se asocia în funcție de liberul consimțământ al părților în vederea îndeplinirii contractului, fără a fi declarat subcontractant. Totodată, CJ a modificat pe parcursul derulării procedurii o cerință minimă de calificare. În acest caz corecții financiare au fost de 6,6 milioane lei (10%), conform sursei citate.
La proiectul parteneriatului dintre Unitatea Administrativ- Teritorială (UAT) Județul Prahova și UAT Județul Dâmbovița (procedură verificată de UCVAP), s-a constatat încălcarea legislației privind achizițiile publice prin stabilirea unor cerințe nelegale de calificare. În acest caz s-a aplicat o corecție de 25% din valoarea totală a contractului de lucrari, respectiv de 4,5 milioane lei (FEDR + buget de stat), plus 882.797 lei TVA. Valoarea totală a contractului de lucrări este de 17,6 milioane lei fără TVA.
Și Consiliului Județean Ilfov i s-au aplicat corecții de 25% pentru utilizarea în mod nejustificat a procedurii restrânse accelerate de licitație.
POR este unul dintre programele operaționale românești agreate cu Uniunea Europeană, aplicabil tuturor celor opt regiuni de dezvoltare. Bugetul total alocat POR este de aproximativ 4,4 miliarde euro în perioada 2007-2013. Finanțarea UE reprezintă 84% din bugetul POR, iar restul provine din fonduri naționale, cofinanțare publică (14%) și cofinanțare privată (2%).
În luna iunie Comisia Europeană a întrerupt plățile pentru Axa 2 a POR -Îmbunătățirea infrastructurii regionale și locale de transport-, din cauza deficiențelor constatate, și a cerut autorităților române să verifice toate contractele de lucrări încheiate cu beneficiarii acestei axe.
Un purtător de cuvânt al Executivului UE a declarat în iunie că banii pentru plățile din Axa 2 „nu sunt pierduți”, fiind vorba despre o sistare temporară a plăților până când Comisia Europeană primește de la autoritățile române „răspunsurile solicitate”, în termen de două luni.