Autoritățile locale, obligate să reorganizeze firmele de termoficare, pentru eliminarea pierderilor



Autoritățile locale vor fi obligate să reorganizeze societățile din subordine care asigură servicii publice de producție, transport, distribuție și furnizare a energiei termice, pentru eliminarea pierderilor.
„În vederea eliminării pierderilor din prestarea serviciului public de furnizare a energiei termice pentru populație, în sistem centralizat, autoritățile administrației publice locale (…), pentru perioada 2009-2015, au următoarele obligații: să implementeze programe de reorganizare a operatorilor economici din subordinea autorităților administrației publice locale și de modernizare a infrastructurii de operare, să eficientizeze serviciul de termoficare prin implementarea celei mai fezabile soluții, inclusiv prin atribuirea contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii”, potrivit unui proiect de ordonanță de guvern, elaborat de MAI.
Noile prevederi
Proiectul vizează modificarea și completarea Ordonanței Guvernului 36/2006 privind instituirea prețurilor locale de referință pentru energia termică furnizată populației prin sisteme centralizate, iar modul de îndeplinire a obligațiilor autorităților locale va fi monitorizat de MAI, conform sursei citate.
Actul mai prevede ca pierderile provenite din prestarea serviciilor publice de producție, transport, distribuție și furnizare a energiei termice pentru populație în sistem centralizat și neacceptate în preț sau tarif, înregistrate de firmele din subordinea autorităților administrației locale, pot fi acoperite din bugetele instituțiilor.
Pierderile vor putea fi acoperite și din excedentul anual al bugetului local înregistrat la încheierea exercițiului bugetar, înainte de constituirea fondului de rulment sau în cursul exercițiului bugetar, din disponibilitățile fondului de rulment.
„Sumele acordate operatorilor economici din subordinea autorităților administrației publice locale care prestează serviciile de producție, transport, distribuție și furnizare a energiei termice destinate populației sunt folosite numai pentru compensarea costurilor legate de prestarea acestor servicii și a pierderilor înregistrate (…). Compensarea nu trebuie să depășească suma necesară acoperirii totale sau parțiale a costurilor înregistrate cu prestarea obligațiilor serviciului de interes economic general, luându-se în considerare veniturile relevante precum și un profit rezonabil”, se arată în proiect.
Schemă de ajutor de stat
MAI va elabora o schemă de ajutor de stat, cu respectarea prevederilor europene în domeniu, iar autoritățile de reglementare competente vor actualiza în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței metodologiile de determinare a valorii sumelor pentru compensarea creșterii prețurilor la combustibilii utilizați pentru energia termică furnizată populației.
Ordonanța Guvernului 36/2006 a instituit prețurile locale de referință pentru energia termică furnizată populației prin sisteme centralizate, pentru localitățile în care prețul de furnizare pentru energia termică livrată populației prin sisteme centralizate este mai mic decât 107,5 lei/Gcal, inclusiv TVA.
Prețurile locale ale energiei termice facturate populației se aprobă de către autoritățile administrației publice locale, iar diferența dintre prețul de producere, transport, distribuție și furnizare a energiei termice livrate populației și prețurile locale de referință este acoperită cu fonduri de la bugetul de stat (prin bugetul MAI, la o valoare de maxim 45% din costurile determinate conform reglementărilor în vigoare pentru combustibilul propriu folosit pentru producerea energiei termice furnizate populației) și bugetul local (pentru acoperirea diferenței, dar nu mai puțin de 10% din valoarea costurilor totale).
„În practică, scopul măsurii de finanțare a fost interpretat eronat, ca modalitate de calcul a sumelor alocate de la bugetul de stat. De asemenea, sumele acordate pentru acoperirea costurilor din prestarea serviciului economic general de asigurare a populației cu energie termică sunt susceptibile de a reprezenta ajutor de stat. Textul în vigoare face referire la obligația autorizării de către Consiliul Concurenței a măsurilor de ajutor de stat, notificate de MAI”, se precizează în notă.
Sumele pentru susținerea furnizării energiei termice către populație, conform Ordonanței Guvernului 36/2006, se pot acorda în avans de către ordonatorii principali de credite, în vederea constituirii stocurilor de cărbune, păcură și de combustibil lichid ușor pentru sezonul rece, inclusiv pentru cheltuielile de transport aferente constituirii acestor stocuri.
„O altă măsură luată prin prezentul act normativ constă în prelungirea perioadei de compensare, de la bugetul de stat, a costurilor legate de asigurarea cu energie termică, până în anul 2015, corelat cu durata implementării Programului Termoficare 2006 – 2015 Căldură și Confort, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 462/2006, republicată”, arată autorii documentului.
Prevederile anterioare se refereau la programul „Termoficare 2006-2009”.