Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor va fi reorganizată în vederea respectării Ordonanței de urgență privind măsurile pentru reducerea unor cheltuieli la nivelul administrației publice, potrivit unui proiect de hotărâre supus, joi, dezbaterii publice pe site-ul instituției. Proiectul de hotărâre supus dezbaterii publice prevede organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Bunelor Practici Comerciale prin reorganizarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), măsura fiind necesară în vederea repectării Ordonanței de urgență nr. 229/2008 privind măsuri pentru reducerea unor cheltuieli la nivelul administrației publice.
Inițiatorii proiectului de act normativ susțin că măsura este în concordanță cu liniile prioritare de acțiune ale Guvernului în perioada 2008-2012, respectiv „Dinamizarea și simplificarea administrației publice prin reformarea structurilor administrative și reducerea birocrației”.
Potrivit notei de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, ANPC are 12 inspectorate regionale pentru protecția consumatorilor și este condusă de un președinte, ajutat de un vicepreședinte, ale căror funcții sunt asimilate cu cea de secretar de stat, respectiv de subsecretar de stat.
Proiectul de hotărâre prevede organizarea celor 12 structuri regionale cu personalitate juridică, din inspectorate în Comisariate Regionale pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Bunelor Practici Comerciale, în subordinea acestora urmând să fie constituite Comisariate Județene pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Bunelor Practici Comerciale, ca structuri fără personalitate juridică.
De asemenea, proiectul de act normativ urmărește și îmbunătățirea activității de supraveghere a pieței prin realizarea de acțiuni de control bazate pe specificul regional, mai ușor de cunoscut la nivel regional.
„Se vor realiza activități de control pe tematici în concordanță cu aceste specificități, ceea ce va contribui la o eficientizare a activității de control și inclusiv la o mai bună protecție a consumatorilor din regiunea respectivă”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre.
Documentul mai prevede și îmbunătățirea managementului riscului în vederea prevenirii încălcării legislației de către operatorii economici, inițiatorii proiectului explicând că mai buna cunoaștere a pieței la nivel regional va permite crearea unei baze de date care să includă operatorii economici controlați, inclusiv un istoric al controalelor efectuate și al măsurilor dispuse la un anumit operator economic, cu implicații directe asupra îmbunătățirii managementului riscului în vederea prevenirii încălcării legislației, mai ales privind securitatea generală a produselor.
Proiectul de act normativ reglementează și monitorizarea și evaluarea mai eficientă a activității de control a celor 12 Comisariate Regionale pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Bunelor Practici Comerciale, prin înființarea unui nou post de vicepreședinte, precum și îmbunătățirea activității de colaborare cu cercurile de afaceri și cu ONG-urile de consumatori și acordarea unui sprijin mai eficient acestora.
Documentul supus dezbaterii publice prevede și schimbarea denumirii funcției publice de conducere de inspector șef, în comisar șef – asimilată din punct de vedere salarial cu funcția de director executiv, inspector șef adjunct, cu comisar șef adjunct – asimilată din punct de vedere salarial cu funcția de șef serviciu și cea de inspector sau consilier, cu funcția de comisar, această măsură fiind justificată de specificul preponderent de control al instituției.
Potrivit proiectului de hotărâre, persoanelor care ocupau funcții de conducere supuse reorganizării trebuie sa li se asigure posturi de execuție.
Proiectul de act normativ va fi în dezbatere publică până în 15 februarie.