“Bunicuțele” pe patru roți

Automobilele de epocă au făcut senzație pe străzile județului la Raliul “Carpați Retro”



Bogdan Coconoiu, președintele Retro Mobil Club România
Bogdan Coconoiu, președintele Retro Mobil Club România

Zeci de mașini care au făcut istorie și care continuă să uimească prin eleganța și performanțele lor, deși pot fi considerate pe bună dreptate “bunici” sau chiar „străbunici” ale autoturismelor moderne, au defilat sâmbătă pe străzile județului, atrăgând mii de priviri, stârnind admirația sau chiar nostalgia spectatorilor.
Caravana mașinilor de epocă participante la Raliul “Carpați Retro” a pornit din Voroneț, de pe malul râului Moldova, locul de întâlnire al autovehiculelor istorice venite din toată țara, înspre Mănăstirea Voroneț, Câmpulung Moldovenesc, Sadova, Moldovița, Palma și Sucevița, iar de acolo, înapoi la Voroneț.
“Bunicuțele” pe patru roți nu-și arătau deloc vârsta, fiind foarte bine recondiționate și întreținute, încât cele care au împlinit mai bine de 80 de ani fermecau și acum privirile trecătorilor.
Mașini precum cele din filmele cu gangsteri, elegante broscuțe Volkswagen, mașini americane masive și puternice, mașini românești care au făcut istorie, precum Dacia 1300 sau IMS-ul, mașini nemțești din timpul celui de-al Doilea Război Mondial sau unele dintre primele modele Toyota aduse în Europa și multe alte minunății pe patru roți au fost prezente la ediția 12 bis a Raliului “Carpați Retro”, prezent pentru prima oară la Suceava.
Mânați de o pasiune comună, a automobilelor istorice, zeci de colecționari din toată țara au venit la Suceava, conducând pe distanțe apreciabile mașinile care îi depășeau ca vârstă pe toți cei prezenți.
Povestea “bunicuțelor” pe patru roți
Fiecare mașină din cele peste 30 prezente în weekend la Suceava are cel puțin o poveste, iar proprietarii lor sunt legați emoțional de ele, nu doar din prisma investițiilor făcute pentru a le menține într-o stare de funcționare foarte bună.
Decanul de vârstă al automobilelor retro participante la raliu este un Dodge DG 8, fabricat în 1931, un model apropiat de cel utilizat de faimosul gangster american Al Capone.
O mașină care a supraviețuit vremurilor tulburi din cel de-al Doilea Război Mondial este și Opel Super 6, fabricată în 1938.
Proprietarul său actual, Viorel Burcea, din București, a găsit-o abandonată într-un garaj, într-o stare deplorabilă:
“Am descoperit-o acum 5 ani într-un garaj, destul de distrusă, nu mai avea nici tapițerie, nici geamuri, motor…După doi ani de muncă a ajuns într-o stare bună și de atunci mă bucur să fiu prezent cu ea la toate evenimentele de acest gen”.
Tot el deține și un Opel Kadett din 1970, cumpărat anul trecut, în toamnă, scos la vânzare prin programul Rabla, pentru voucher. Mașina, în stare perfectă de funcționare, are un consum de numai 7 litri la suta de km, concurând cu tehnologiile moderne ce își propun reducerea consumului de carburant.
Pentru cei pasionați de mașinile japoneze, un model interesant este Toyota Corona, fabricată în 1972, cu aer condiționat inclus în dotările ei standard.
Aceasta a fost chiar una dintre puținele mașini străine cu volan pe dreapta care au circulat pe timpul lui Ceaușeșcu, proprietarul ei, Nicolae Mihăescu, aducând-o din străinătate în 1976 și apucând s-o înregistreze înainte ca puterea de atunci să interzică importul de mașini cu volan pe dreapta.
“Oamenii pasionați de automobilul lor au grijă de el ca de propria casă”, spune Nicolae Mihăescu, care și-a luat permisul auto pe această mașină și continuă să o folosească aproape zi de zi.
Impresionante sunt și mașinile americane de mare putere, precum un Dodge Challenger sau un Mercury Grand Marquis, un Cadillac precum cel cumpărat de regele rock and roll-ului, Elvis Presley, aflat în posesia unui tânăr Elvis băcăuan, prezent la raliu cu întreaga familie.
De o atenție specială s-a bucurat și Dacia 1300, fabricată în 1971, condusă de suceveanul Dănuț Crainiciuc. Majoritatea celor care admirau mașinile se opreau în dreptul ei cu o privire nostalgică sau chiar spuneau din start că este mașina lor preferată.
“Noi suntem copii mari cu jucării mari”
Toate cele 30 de mașini fabricate între 1931 și 1978 au putut fi admirate sâmbătă dimineață în parcarea Mănăstirii Voroneț, unde a fost făcută prima oprire din program, o mulțime de oameni venind să le admire, în ciuda vremii nefavorabile, cu o ploaie măruntă și rece.
“Raliul Carpați retro este unul din cele mai vechi și cele mai importante evenimente organizate de Retro Mobil România, care își propune să reunească an de an cei mai pasionați posesori de vehicule istorice și bijuteriile lor pe roți. Anul acesta, concurenții au plecat din Baia Mare, București, Brăila, Ploiești, Bacău, Buzău și Iași, iar seara (n.r. – sâmbătă seară), după turul mănăstirilor, vor susține probele speciale”, a declarat Bogdan Coconoiu, președinte Retro Mobil Club România, posesor al unei Lancia Fulvia din 1971.
În funcție de punctajul obținut la probele de regularitate, dar și în baza unei formule de calcul care ține cont de vechimea mașinii și distanța parcursă, s-a făcut un clasament final, în baza căruia au fost premiați câștigătorii, cu premii simbolice, precum diplome, cupe și șampanii personalizate.
“Noi suntem copii mari cu jucării mari. Când trecem pe lângă anumite persoane se generează o rază de bucurie. Asta e satisfacția noastră, că poți să aduci o bucurie în sufletul oricărui trecător”, spune Vlad Ioan, din Baia Mare, proprietarul unor “broscuțe” Volkswagen de lux.
Tocmai pentru că sunt atât de atașați de mașinile lor, proprietarii se feresc să spună valoarea lor, deși sunt întrebați mereu. Pentru ei, cea mai mare valoare este bucuria pe care o au în suflet atunci când mașinile lor sunt privite cu admirație și când se află la volanul “bunicuțelor” în stare perfectă de funcționare, cutreierând cu ele întreaga țară.



Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
IMS-ul românesc alături de Opel-ul german
IMS-ul românesc alături de Opel-ul german
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Opel Super 6, fabricat în 1938
Opel Super 6, fabricat în 1938
Vlad Ioan, proprietarul unor broscuțe VW de lux
Vlad Ioan, proprietarul unor broscuțe VW de lux
Dănuț Crainiciuc, alături de Dacia 1300 din 1972
Dănuț Crainiciuc, alături de Dacia 1300 din 1972
Automobilul preferat al gangsterilor americani, un Dodge din 1931
Automobilul preferat al gangsterilor americani, un Dodge din 1931
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Mașini de epocă la Raliul „Carpati Retro”
Bogdan Coconoiu, președintele Retro Mobil Club România
Bogdan Coconoiu, președintele Retro Mobil Club România