Autocarul care s-a răsturnat în Muntenegru, un Neoplan Tourliner, fabricat în 2005-2007



Autocarul care s-a răsturnat în Muntenegru, în cea mai mare tragedie din turism, în urma căreia 19 români care mergeau în vacanță și-au pierdut viața, aparține familiei Grigore, ce administrează două companii în turism, și este un autocar Neoplan Tourliner, fabricat în 2005-2007, potrivit ZF.
Gregory Tour Serv, firma deținută de familia Grigore (Iuliana Mihaela Grigore și Ștefan Grigore), are afaceri de 5,7 milioane de lei (1,3 mil. euro) și pierderi de 515.000 lei (circa 119.000 euro), la un număr de opt angajați, potrivit datelor de la Ministerul de Finanțe. Oficialii companiei nu au putut fi contactați. Firma are ca obiect de activitate activități touroperatoare.
Cea de-a doua firmă, Gregory Tour Holiday, este deținută de Viorica Ioana Grigore, 42 de ani, născută în Brașov. Administratorul firmei, așa cum apare la Registrul Comerțului, este Grigore Mihaela Iuliana, acționar la Gregory Tour Serv. Firma a raportat în 2011 o cifră de afaceri de 39.000 de lei (8.700 de euro) și un profit de 943 de lei (211 euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finanțe. La numărul de salariați nu apare nicio informație, scrie ZF.
Conform aceleiași surse, firma Gregory Tour, care a închiriat autocarul agenției de turism Mareea pentru realizarea unui circuit cultural, are o flotă de șase autocare: un microbuz Iveco (an de fabricație 2006-2007), cu 17 locuri, un Temsa Opalin, (an de fabricație 2007-2008), cu 34 de locuri, un Iveco Irisbus (an de fabricație 2008), cu 49 de locuri, un MAN Lion’s Coach (an fabricație 2006), cu 49 de locuri, un City Liner (an fabricație 2008), cu 49 de locuri și autocarul Neoplan Tourliner (an fabricație 2005-2007), cu 49 de locuri.
Autocarul, cu 47 de persoane, care s-a răsturnat în Muntengru aparținea firmei Gregory Tour. Este vorba despre un autocar Neoplan Tourliner, cu o capacitate de 49 plus două locuri, potrivit datelor de pe site-ul companiei.
La an de fabricație figurează perioada 2005-2007. Autocarul avea ca dotări scaune rabatabile, minibar, sistem audio cu microfon, frigider, toaletă, DVD, potrivit descrierii de pe site-ul companiei Gregory Tour, care are și licență de turism. Tariful practicat pe curse interne era de 3,6 lei/km plus TVA, pentru minimum 250 de kilometri pe zi, iar pe rute extrne de 1,1 euro pe kilometru pentru minimum 300 de kilometri pe zi. Cu acest autocar se făcea și transferul la aeroport.
Pasagerii aflați în autocarul care s-a răsturnat în Muntengru se aflau într-un circuit cultural, ce includea opt nopți de cazare. Prețul acestui pachet de vacanță începea de la 389 de euro, cu loc de cazare într-o cameră dublă, potrivit datelor de pe site-ul agenției Mareea, organizatoarea acestui circuit.
Conform ZF, oferta era prezentată astfel: Circuit autocar Muntenegru –Budva. Prețul include transport cu autocar modern, clasificat minim două stele, opt nopți de cazare cu mic dejun în hoteluri de două și trei stele, șase cine, vizite cuprinse în program, ghid însoțitor din partea agenției pe traseu (însoțitorul nu are dreptul de-a oferi explicații la obiectivele turistice din străinătate). Prețul nu include asigurări (medicală și storno), intrările la obiective și serviciile de ghizi locali, excursiile și vizitele opționale (minim 30 de participanți), Cetinje (10 euro/persoană), croazieră în golful Boka (35 euro/persoană).
Așezarea în autocar s-a făcut strict în ordinea înscrierilor, potrivit datelor de pe site-ul Mareea.
Marius Usturoiu, directorul Mareea Travel, a precizat, pentru MEDIAFAX, că responsabilitatea pentru pagubele produse în urma accidentului din Muntenegru aparține transportatorului, Gregory Tour, conform contractului încheiat de acesta cu agenția de turism.
Una dintre prevederile contractului încheiat de Gregoy Tour, operatorul autocarului implicat în accidentul din Muntenegru, și Mareea Travel, agenția care a organizat circuitul turistic, este că transportatorul este responsabil, în condițiile legii, de toate pagubele produse beneficiarului (Marrea, n.r.) incluzând vătămarea corporală sau decesul pasagerilor, precum și pagube produse bunurilor acestora, din vina transportatorului sau a persoanelor pentru care e ținut responsabil, inclusiv conducătorii auto, a declarat pentru MEDIAFAX Marius Usturoiu.
Un autocar cu turiști români s-a răsturnat într-o prăpastie din Muntenegru, iar numărul persoanelor decedate ca urmare a accidentului a crescut la 18, conform datelor MAE, sau la 19, potrivit ultimelor informații din presă.
Accidentul s-a produs la Grlo, pe o șosea dintr-o regiune montană la 30 de kilometri nord de Podgorița, capitala Muntenegrului.
Unul dintre pasagerii accidentați în Muntenegru a declarat, pentru Știrile Pro TV, că în momentul producerii accidentului șoferul era într-o depășire la intrarea într-un viaduct și deși limita de viteză era de 50 km/oră, el avea în jur de 90 km/oră.
Marius Usturoiu a mai precizat, pentru MEDIAFAX, că în autocarul, operat de Gregory Tour, care s-a prăbușit într-o prăpastie în Muntenegru se aflau 47 de persoane, cetățeni români, între care un minor.
El a relatat că era vorba despre un circuit turistic în Muntenegru și Croația de șase zile. Turiștii au plecat sâmbătă dimineață din București, autocarul oprindu-se la Pitești, Sibiu, Arad și Timișoara, înainte de a ieși din țară.
Sâmbătă seară turiștii au ajuns la Belgrad, unde au înnoptat, iar duminică dimineață au plecat mai departe în circuit.
Usturoiu a mai declarat că agenția sa a mai lucrat cu Gregory Tour, care operează pe numeroase circuite, și că nu a existat nicio problemă până acum. El a spus că nici transportatorul nu își explică cum s-a produs accidentul, susținând că autocarul și șoferii erau în cea mai bună stare.
Directorul firmei de transport Gregory Tour, Ștefan Grigore, care opera autocarul prăbușit în Muntenegru, spune că autovehiculul avea toate verificările tehnice la zi, iar șoferii aveau experiență de cel puțin 10 ani, fără vreun incident până acum.
El a mai spus că firma face acest traseu din Muntenegru de cel puțin șapte – opt ori anual, iar unul dintre șoferii de pe autocarul respectiv a făcut acest traseu de 20 de ori.
De asemenea, autocarul avea toate verificările tehnice făcute, nefiind semnalată nicio problemă.