Audierea publică având ca temă noua propunere de taxă auto, desfășurată joi, la Palatul Parlamentului, a expus unele deficiențe ale proiectului, dar și o problemă de fond care i-a atras atenția și premierului – mașinile deja înmatriculate și inexistența unui posibil mod de taxare pentru ele.
Prezent la dezbatere, șeful Executivului a arătat că proiectul ordonanței de urgență privind taxa de poluare auto nu reglementează și parcul auto deja existent. „Avem o problemă care nu este de neglijat: proiectul actual nu are o reglementare pentru parcul existent, ci doar pentru ce intră ca vehicule”, a arătat premierul Călin Popescu Tăriceanu.
Existența unor reglementări diferite pentru cumpărătorii de autovehicule, pe de-o parte, și deținătorii mașinilor poluante deja achiziționate a fost reclamată și de unul dintre participanții la audierea publică organizată, joi, pe tema taxei de poluare auto. Acesta a arătat că a cumpărat o mașină cu motor Euro 4 pentru care a plătit o taxă de 1.955 de euro și i-a întrebat pe reprezentanții Executivului de ce vecinul său, care deține un Aro vechi, nu este taxat pentru poluare.
Sesizarea vorbitorului, care s-a recomandat drept Petruț Octavian Milu, din Bușteni, și care a declarat că vorbește în nume personal, fără a reprezenta vreo entitate de orice fel, a fost notată de premierul Tăriceanu, care a afirmat, la finalul audierii, că ideea susținută de acel cetățean i s-a părut „că trebuie reținută”.
Totuși, premierul a amintit de programul guvernamental privind acordarea unei prime pentru casarea mașinilor vechi, dar a ținut să transmită și faptul că, începând din 2011, mașinile non-euro ar putea fi casate printr-o „directivă nouă a Comisiei Europene”.
O altă idee, expusă de reprezentantul Fundației Terra Mileniul III, a fost însă aceea de a se renunța la programul de înnoire a parcului auto, care să fie înlocuit de un alt proiect, similar, care să vizeze strict regiile de transport în comun și modernizarea parcurilor auto ale acestora.
Pe de altă parte, unii dintre vorbitori – care au salutat faptul că banii din taxă sunt destinați Administrației Fondului pentru Mediu – au criticat totuși lista de priorități în funcție de care sunt finanțate proiectele de la această instituție, opinie împărtășită și de profesorul Dan Manoleli, prezent și el la dezbaterea de joi.
„Lista de priorități în acordarea de finanțări trebuie regândită, din ea lipsește, spre exemplu, vreo referire la programele de conservare a naturii”, a spus profesorul Manoleli, la finalul audierii.
Tot Manoleli a atras atenția și asupra necesității introducerii în textul ordonanței a unei prevederi prin care banii adunați din taxa auto dintr-o anumită regiune să fie folosiți pentru proiecte tot în respectiva zonă, și nu în altă parte a țării, „pe criterii politice”.
O altă idee care a fost atinsă nu atât de cei 29 de martori care au luat cuvântul, ci în cele 95 de depoziții scrise transmise organizatorilor audieri publice, este aceea referitoare la categoriile de entități care sunt scutite de la plata taxei, conform proiectului de ordonanță.
Printre acestea apar organizațiile sindicale, patronale, ONG-urile de utilitate publică, dar și asociațiile și fundațiile non-profit, în anumite condiții. Formularea acestor condiții nu este însă suficient de clară, astfel că mulți dintre cei care au transmis puncte de vedere scrise au apreciat că pot apărea probleme în aplicarea legii.
În ciuda neregulilor prezentate de o parte dintre participanți, majoritatea vorbitorilor au susținut însă ideea introducerii taxei auto în formula propusă recent de Executiv, cu amendamente de formă.
Audierea publică de joi a fost organizată de Academia de Advocacy, o organizație nonguvernamentală de la Timișoara condus de Radu Nicosevici, care a fost și moderatorul discuției.
Audierea publică este un mod de dezbatere cu reguli stricte, fiecare vorbitor având la dispoziție un număr clar de minute (în funcție de calitatea în care vorbește) și în care cei interesați pot transmite puncte de vedere scrise legate de subiectul dezbătut. Conform regulilor, Academia de Advocacy va face un raport în care va include toate punctele de vedere exprimate atât de vorbitori, cât și de cei care au depus poziții scrise, document ce va fi înmânat inițiatorului pentru a opera eventuale modificări în textul de act normativ ce urmează a fi aprobat.
Guvernul a discutat, la sfârșitul lunii martie, proiectul ordonanței de urgență prin care este propusă introducerea taxei de poluare auto, care să înlocuiască taxa de primă înmatriculare aflată în vigoare. Taxa de poluare auto este calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon și de noxe.
După noua grilă, aplicabilă de la 1 iulie, taxa crește pentru mașinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
Statul va restitui diferența de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal și noua taxă de poluare auto.
Proiectul a fost supus unei audieri publice înainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonanțe de urgență., dezbatere în care fiecare cetățean interesat a avut posiblitatea să își exprime punctul de vedere.