Audierea publică având ca temă noua propunere de taxă auto, desfășurată ieri, la Palatul Parlamentului, a expus unele deficiențe ale proiectului, dar și o problemă de fond care i-a atras atenția și premierului – mașinile deja înmatriculate și inexistența unui posibil mod de taxare pentru ele.
Prezent la dezbatere, șeful Executivului a arătat că proiectul ordonanței de urgență privind taxa de poluare auto nu reglementează și parcul auto deja existent. „Avem o problemă care nu este de neglijat: proiectul actual nu are o reglementare pentru parcul existent, ci doar pentru ce intră ca vehicule”, a arătat premierul Călin Popescu Tăriceanu.
Existența unor reglementări diferite pentru cumpărătorii de autovehicule, pe de-o parte, și deținătorii mașinilor poluante deja achiziționate a fost reclamată și de unul dintre participanții la audierea publică organizată, joi, pe tema taxei de poluare auto. Acesta a arătat că a cumpărat o mașină cu motor Euro 4 pentru care a plătit o taxă de 1.955 de euro și i-a întrebat pe reprezentanții Executivului de ce vecinul său, care deține un Aro vechi, nu este taxat pentru poluare.
Sesizarea vorbitorului, care s-a recomandat drept Petruț Octavian Milu, din Bușteni, și care a declarat că vorbește în nume personal, fără a reprezenta vreo entitate de orice fel, a fost notată de premierul Tăriceanu, care a afirmat, la finalul audierii, că ideea susținută de acel cetățean i s-a părut „că trebuie reținută”.
Începând din 2011, mașinile non-euro ar putea fi casate
Totuși, premierul a amintit de programul guvernamental privind acordarea unei prime pentru casarea mașinilor vechi, dar a ținut să transmită și faptul că, începând din 2011, mașinile non-euro ar putea fi casate printr-o „directivă nouă a Comisiei Europene”.
O altă idee, expusă de reprezentantul Fundației Terra Mileniul III, a fost însă aceea de a se renunța la programul de înnoire a parcului auto, care să fie înlocuit de un alt proiect, similar, care să vizeze strict regiile de transport în comun și modernizarea parcurilor auto ale acestora.
Pe de altă parte, unii dintre vorbitori – care au salutat faptul că banii din taxă sunt destinați Administrației Fondului pentru Mediu – au criticat totuși lista de priorități în funcție de care sunt finanțate proiectele de la această instituție, opinie împărtășită și de profesorul Dan Manoleli, prezent și el la dezbaterea de joi.
„Lista de priorități în acordarea de finanțări trebuie regândită, din ea lipsește, spre exemplu, vreo referire la programele de conservare a naturii”, a spus profesorul Manoleli, la finalul audierii.
Banii adunați din taxa auto dintr-o anumită regiune să fie folosiți tot în acea regiune
Tot Manoleli a atras atenția și asupra necesității introducerii în textul ordonanței a unei prevederi prin care banii adunați din taxa auto dintr-o anumită regiune să fie folosiți pentru proiecte tot în respectiva zonă, și nu în altă parte a țării, „pe criterii politice”.
O altă idee care a fost atinsă nu atât de cei 29 de martori care au luat cuvântul, ci în cele 95 de depoziții scrise transmise organizatorilor audieri publice, este aceea referitoare la categoriile de entități care sunt scutite de la plata taxei, conform proiectului de ordonanță.
Printre acestea apar organizațiile sindicale, patronale, ONG-urile de utilitate publică, dar și asociațiile și fundațiile non-profit, în anumite condiții. Formularea acestor condiții nu este însă suficient de clară, astfel că mulți dintre cei care au transmis puncte de vedere scrise au apreciat că pot apărea probleme în aplicarea legii.
Audierea publică referitoare la taxa auto arată unele scăpări ale legii
