Au crescut vânzările de autovehicule noi din România



Piața auto din România tinde să se consolideze Foto: CORBIS
Piața auto din România tinde să se consolideze Foto: CORBIS

Vânzările de autovehicule noi din România au crescut cu 3,7% în primul semestru, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, la 176.429 unități, avans susținut de livrările vehiculelor comerciale ușoare și autobuzelor, în timp ce vânzările de autoturisme au scăzut cu 0,9%, potrivit APIA.
Astfel, în România au fost vândute în primul semestru, în total, 29.223 de vehicule comerciale (ușoare și grele – n.r.), în creștere cu 29,3% față de aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA).
În cadrul segmentului vehiculelor comerciale, cele ușoare au raportat cele mai mari volume, totalizând 20.905 unități livrate și o creștere de 32% în interiorul segmentului, pentru perioada de raportare analizată.
Vânzările de autobuze au consemnat o majorare de 83,6% în primul semestru, la 2.218 unități, iar segmentul autoturismelor a înregistrat o scădere de 0,9% în ceea ce privește livrările totale, la 144.988 unități.
În luna iunie, vânzările totale au crescut cu 24,9% față de luna mai a acestui an, la 36.420 unități, și cu 4,3% față de luna iunie a anului trecut.
„Avem, astfel, la jumătatea anului 2008, o piață auto care tinde să se consolideze pe anumite volume, fiind totuși determinantă pentru 2008 evoluția din a doua parte a anului, perioadă în care noua taxă pe poluare, dar și programul de înnoire a parcului auto vor acționa simultan, dar cu efecte contrare asupra pieței de autoturisme”, se arată în comunicatul APIA.
Producția națională de autovehicule a crescut cu 8%, la 133.319 unități. Cel mai important susținător al producției a fost segmentul de autoturisme (124.284 unități) fabricate de Automobile Dacia, singurul constructor auto activ din România.
77.402 unități la export, 125.272 unități din import
Exportul a atins nivelul record de 77.402 unități, în creștere cu 30,9% față de anul trecut. Din total, 940 de unități au fost vehicule comerciale ușoare, restul fiind vehicule destinate transportului de pasageri.
Importul de autovehicule a înregistrat o creștere de 14,7%% în intervalul ianuarie-iunie, la 125.272 unități. Spre comparație, după primele șase luni ale anului trecut, importurile de autovehicule creșteau cu 55,4%.
Dacia, cea mai vândută
Dacia rămâne în continuare cel mai bine vândută marcă de pe piața auto din România, cu 45.828 autovehicule livrate în șase luni, echivalentul unei cote de piață de 26%. Pe locul al doilea se află constructorul Renault, cu 13.406 unități comercializate și o cotă de piață de 7,6%, urmat de Skoda, cu 12.799 mașini vândute, echivalentul unei cote de piață de 7,3%. Pe pozițiile patru și cinci se situează Volkswagen și Ford, cu 12.099, respectiv 12.078 unități vândute în primul semestru, echivalentul unor cote de piață de 6,9%, respectiv 6,8%.
În ceea ce privește clasamentul celor mai bine vândute modele de import, acesta este condus de Renault Clio (6.150 unități), Skoda Octavia (5.355 mașini), Ford Focus (4.321 unități), Renault Megane (3.836 unități) și Kia C’eed (3.638 automobile).
Motoarele pe benzină, preferate
Pe segmentul autoturismelor, cele mai mari creșteri le-au înregistrat mărcile noneuropene, topul fiind condus de Mazda (484%), urmată de Kia (422%), Dodge (252%), Maserati (250%), Jaguar (138%), Subaru (119%), Land Rover (83%), Mitsubishi (82%), Smart și Honda, fiecare cu 72%, și Ford (47%).
Cele mai importante scăderi le-au înregistrat Daewoo, în coborâre cu 44%, urmat de SsangYong (36%), Chrysler (40%), Citroen (29%), Renault (21%), Dacia (15%), Chevrolet (12,3) și Peugeot (8%).
Ponderea motorizărilor pe benzină a crescut cu 1,6 puncte procentuale în primul semestru, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Astfel, 59,8% dintre autovehiculele vândute pe plan local au fost echipate cu motoare pe benzină, iar restul de 40,2% cu motoare diesel.
Reorientarea publicului către motoare pe benzină se observă analizând datele din luna iunie, când 67,4% dintre autovehiculele vândute au fost pe benzină.
Anul trecut piața auto românească a crescut cu 23,4%, la 366.819 unități. Din total, 315.621 au fost autoturisme, în creștere cu 23,1% față de nivelul din anul precedent.