Lecția de religie

Atmosfera și starea sufletească în Postul Mare



Biserica Ortodoxă propune credincioșilor ei să întâmpine Paștile – sărbătoare a sărbătorilor și moment de maximă bucurie – printr-o destul de lungă perioadă, reculegere și post (într-un sens mai larg, după cum ne arată cântările Triodului).
Se întâmplă multe lucruri foarte specifice, unice și minunate în aceste câteva săptămâni ale Postului Mare:
1. muzica din biserică se cântă pe tonuri mai triste și mai tânguitoare;
2. cântările și imnele amintesc cu deosebire căderea noastră (dar și putința de a ne ridica, cu ajutorul lui Dumnezeu) și slăbiciunea firii noastre (dar, iarăși, și putința de a depăși acestea cu harul lui Dumnezeu);
3. slujbele sunt mai lungi și mai dese și cuprind rugăciuni și ritualuri unice, cum ar fi rugăciunea Sfântului Efrem Sirul, Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul sau Liturghia Darurilor mai-înainte sfințite;
4. veșmintele preoților și odoarele în care este înveșmântată biserica sunt de culoare închisă (neagră sau violet/purpuriu închis, de obicei)
5. postul de bucate și abstinență în viața sexuală, precum și reducerea privitului la televizor (de exemplu), sunt o invitație de a investi, mai mult decât de obicei, energia noastră fizică în cele spirituale, prin transformarea și transfigurarea ei (din dragostea fizică față de partener în dragostea spirituală către tot aproapele), prin milostenie (din banii ce ar trebui să ne rămână în plus de pe urma postului), prin lecturi din Biblie și alte cărți duhovnicești (din timpul rămas prin faptul că ne uităm mai puțin le televizor, bunăoară) etc.
Toate acestea creează deci o întreagă „atmosferă” în viața noastră – tot așa după cum dacă avem invitați acasă creăm atmosfera dorită punând o anumită muzică, aprinzând lumânări etc. -, atmosferă care să ne conducă la o stare sufletească pe care Biserica o consideră de mare folos: tristețea radioasă (sau „strălucitoare”, sau „luminoasă”).
Sintagma aceasta – tristețe radioasă (strălucitoare/luminoasă) – simplă și frumoasă și profundă în același timp: ea spune că, pe de o parte, suntem triști, pentru că vedem toată slăbiciunea noastră, deasa noastră aplecare către rău, păcătoșenia noastră; pe de altă parte, însă, știm că Dumnezeul nostru este Iubire și că este un `Dumnezeu înțelegător, milostiv și iubitor de oameni, care vrea mântuirea, iar nu pierzarea noastră, și care pentru asta S-a făcut om și a pătimit pentru noi, și încă pătimește, pentru fiecare dintre noi, până la sfârșitul timpurilor. Și asta ne dă nădejde, asta transfigurează tristețea noastră, o penetrează de lumina Domnului, cu Care împreună-călătorim pe calea spre înviere. (Preot Iulian Nistea)
Din cântările Triodului
„Postul omoară patimile cele de suflet pierzătoare și desfătările cele omorâtoare, și cu adevărat așează pornirile și mișcările inimii.”
(stihira a 4-a, prima tricântare, oda a 8-a, utrenia din Miercurea brânzei)
„Darul postului strălucind ne trimite nouă raze, curățind mai întâi curgerea gândurilor și gonind întunericul sațiului. Pentru aceasta cu osârdie să-l primim, credincioșii.”
(stihira a 2-a, prima tricântare, oda a 9-a, utrenia din Miercurea brânzei)
„De bucate postind, suflete al meu, și de pofte necurățindu-te, în deșert te lauzi cu nemâncarea; că de nu ți se va face ție pricină de îndreptare, ca un mincinos vei fi neplăcut Domnului, și demonilor celor răi te vei asemăna, care niciodată nu mănâncă. Deci caută să nu faci netrebnic postul păcătuind; ci nemișcat să rămâi față de pornirile cele fără de cale, părându-ți că stai înaintea Mântuitorului Celui ce S-a răstignit. Ci mai ales să te răstigniți împreună cu Cel ce S-a răstignit pentru tine, strigând către El: Pomenește-mă, Doamne, când vei veni întru împărăția Ta.”
(samoglasnica zilei de la stihoavna utreniei din Miercurea brânzei)
„Suflete, oprește-ți gura cu postul și cu cuget de pace, și hrănește pe Domnul cu facerea de bine, aducându-i lui bucatele virtuții, ca niște jertfe binemirositoare, și strigă neîncetat: Binecuvântați lucrurile Domnului pe Domnul.”
(stihira a 4-a, prima tricântare, oda a 8-a, utrenia din Joia brânzei)



Recomandări

Primul hram al Sfinților Cuvioși Paisie și Cleopa în mănăstirea închinată lor în localitatea Vadu Negrilesei

Primul hram al Sfinților Cuvioși Paisie și Cleopa în mănăstirea închinată lor în localitatea Vadu Negrilesei
Primul hram al Sfinților Cuvioși Paisie și Cleopa în mănăstirea închinată lor în localitatea Vadu Negrilesei

Bogdan Loghin dezvăluie că activistul Daniel Bodnar a trecut de la prietenie la șantaj pentru că el și angajații din primărie nu au cedat în fața cererilor ilegale ale acestuia

Bogdan Loghin spune că Daniel Bodnar a trecut de la prietenie la șantaj pentru că nu i-a rezolvat acestuia mai multe cereri ilegale
Bogdan Loghin spune că Daniel Bodnar a trecut de la prietenie la șantaj pentru că nu i-a rezolvat acestuia mai multe cereri ilegale