Colțul cititorului

Atitudinea elevilor față de învățătură



Psiholog clinician/Psihoterapeut Elena Mihaela Paval
Psiholog clinician/Psihoterapeut Elena Mihaela Paval

Școala poate fi privită ca o plăcere sau ca o corvoadă. Desigur, sunt mai multe alte lucruri interesante în viață în afară de școală, care te pot tenta: prietenii, dragostea, moda, muzica sau sportul. Depinde ce fel de priorități alegi.
Sugestii pentru a avea success la școală:

  • învață de plăcere;
  • fii motivat;
  • stabilește-ți țeluri imediate și de viitor;
  • hotărăște ce mai important și are întâietate;
  • dezvoltă-ți o metodă eficace de învățătură;
  • organizează-ți locul de învățat;
  • planifică-ți studiul;
  • învață conștiincios;
  • încearcă să înțelegi ideile complexe;
  • acordă atenție detaliilor importante (identifică-le, înțelege-le și amintește-ți-le);
  • fă legătura între ce înveți și ceea ce știai deja;
  • încearcă să aplici ce ai învățat;
  • perseverează.

Notele de la teste și examene măsoară capacitățile pentru:
-performanța la școală;
-inteligență și aptitudine;
-memoria vizuală și auditivă;
-vocabular;
-abilitatea de a rezolva problemele matematice.
Notele au rolul de a introduce elevii în realitățile vieții, unde performanța ar trebui să fie evaluată critic, realizările să depindă de calitatea muncii, iar răsplata și onorurile să fie acordate celor ce muncesc susținut și se conformează regulilor. În viață, însă, lucrurile nu sunt întotdeauna așa. Notele pe care le iei la școală au o influență puternică asupra părerii tale și a altora despre tine, asupra aspirațiilor, pretențiilor, a alegerii viitoarelor școli și universități, a carierei și a venitului. Notele bune nu sunt, însă, o garanție de succes în viață.
Cauzele pentru care elevii iau note mici pot fi:
-lipsa unei metode bune de studiu;
– probleme emoționale și familiale;
– lipsa de încurajare și supraveghere a părinților;
– mediu familial inadecvat studiului;
– lipsa de interes, de orientare către un scop;
– metode, stiluri ineficace de predare;
– influență negativă a prietenilor;
– tulburări de sănătate sau învățătură;
– alienare socială: tânărul devine obraznic, ostil, rebel și delincvent.
Elevii care nu învață bine iau note mici, sunt deseori demoralizați, confuzi, nemulțumiți, rebeli, iresponsabili, nu le place școala, nu fac suficient efort, nu știu cum să învețe, nu-și fac lecțiile și tind să se asocieze cu alții de seama lor. Doar rareori continuă să învețe sârguincios, în ciuda rezultatelor slabe.
Ce poți face pentru a lua note mai bune:

  • dezvoltă-ți o metodă mai bună de studiu,
  • fă-ți un plan zilnic de învățătură,
  • urmărește atent indicațiile profesorului,
  • învață sârguincios și cu plăcere.

– cere ajutorul părinților, al dirigintelui sau profesorilor, pentru a afla dacă și ce tulburare de învățătură ai și urmează sfaturile lor pentru a o ameliora.
Părinții sunt, uneori, preocupați în mod excesiv de notele copiilor. Trebuie privită întreaga personalitate a copilului, nu doar performanța la învățătură. Părinții ar trebui să laude și să încurajeze, în special, efortul elevului, chiar dacă nu ia note mari.
Sugestii pentru a face învățătura mai plăcută:

  • fii curios; curiozitatea intelectuală te ajută să avansezi la școală și în viață;
  • găsește ceva interesant în orice lecție;
  • fii atent la lecții, fă-ți temele, răspunde la întrebări și participă la discuții,
  • lărgește-ți cunoștințele despre subiectele care te interesează,
  • fă legătură între ce înveți și viața reală
  • pentru performanțe bune la școală, respectă un program de somn
  • socializează, ieși în natură, practică un sport care-ți place.

Fetele și băieții învață diferit, deoarece creierul și hormonii lor sunt diferiți.
La liceu

BĂIEȚI FETE
Rezultatul exemenelor nu este influențat de ciclul biologic. Notele de la probele scrise le scad cu 15% în timpul menstruației; vorebesc și comunică mai bine decât băieții.
Pun accentul pe dezvoltarea musculară, în scopul atracției sexuale; se tem de ironia colegilor față de slăbiciune. Accentul pe siluetă pentru atracția sexuală; se tem de obezitate.
Au succese școlare mai mari după pubertate; IQ-ul stagnează în gimnaziu, dar crește din nou în liceu; IQ-ul crește mai mult între 14-16 ani. Nivelul anormal de crescut al estrogenului provoacă unele dificultăți la învățătură.
Orientarea în spațiu este mai bună la cei cu un cromozom feminim în plus (XXY). Orientarea spațială mai bună la cele cu un nivel ridicat de testosteron.
Formează majoritatea elevilor din clasele de informatică. Formează doar o minoritate în clasele de informatică.
Se plictisesc mai ușor decât fetele. Sunt mai atente și mai receptive la detalii și la lecții.
Au nevoie de mai mult spațiu când învață; sunt mai neastâmpărați în clasă (din cauza nivelului scăzut de serotonină și a metabolismului ridicat); au nevoie de pauze mai dese. Fetele învață mai ușor împreună.
Gândesc mai deductiv și mai abstract. Gândesc mai inductiv și concret.
Sunt preocupați de alegerea carierei. Sunt preocupate de relațiile intime.
Au succes cei puternici și atletici. Au succes cele mai frumoase și cu multe prietene.
Locul pe care îl dețin în ierarhia socială este mai stabil. Locul deținut în ierarhia socială este fluctuant (sunt mai labile).
Vor să fie puternici. Vor să facă parte dintr-un mediu confortabil.
Suferă mai rar de depresie. Aproape jumătate din fete au o perioadă de depresie.
Fetele care învață bine riscă mai puțin să rămână gravide.

Bibliografie:

  • Cozma, T. – Ședințele cu părinții în gimnaziu, Ed. Polirom, Iași;
  • Jigău, M. – Consilierea adulților, București, 2003;
  • Roman, C- Tu la confluența cu ceilalți, Ed. Albatros, București, 1977

Psiholog clinician/Psihoterapeut Elena Mihaela Paval



Recomandări

„Nunta de Aur” la Fălticeni: Peste 40 de cupluri celebrate pentru 50 de ani de căsătorie în cadrul unui eveniment emoționant

„Nunta de Aur” la Fălticeni: Peste 40 de cupluri celebrate pentru 50 de ani de căsătorie în cadrul unui eveniment emoționant
„Nunta de Aur” la Fălticeni: Peste 40 de cupluri celebrate pentru 50 de ani de căsătorie în cadrul unui eveniment emoționant

Suceava a întrecut Bucureștiul la notele de 10 de la titularizare. Cine sunt cei cinci candidați cu nota maximă

Suceava a întrecut Bucureștiul la notele de 10 de la titularizare. Cine sunt cei cinci candidați cu nota maximă
Suceava a întrecut Bucureștiul la notele de 10 de la titularizare. Cine sunt cei cinci candidați cu nota maximă

Un tânăr din Straja este șef de promoție la Universitatea de Construcții București – Căi Ferate, Drumuri și Poduri

Un tânăr din Straja este șef de promoție la Universitatea de Construcții București – Căi Ferate, Drumuri și Poduri
Un tânăr din Straja este șef de promoție la Universitatea de Construcții București – Căi Ferate, Drumuri și Poduri

Peste 400 de elevi din mediul rural au beneficiat de testare vocațională, de ateliere de autocunoaștere și de sesiuni de orientare profesională

Peste 400 de elevi din mediul rural au beneficiat de testare vocațională, de ateliere de autocunoaștere și de sesiuni de orientare profesională
Peste 400 de elevi din mediul rural au beneficiat de testare vocațională, de ateliere de autocunoaștere și de sesiuni de orientare profesională