Aproape o treime dintre românii cu vârsta peste 14 ani au suferit de astenie de primăvară în ultimii ani, cu un vârf la persoanele trecute de 35 ani, pacienții reclamând frecvent lipsa de energie și slăbiciunea, conform unui studiu realizat, în ianuarie, de compania Mercury Research.
Potrivit unui comunicat de presă al companiei de cercetare, remis, luni, agenției MEDIAFAX, de astenia de primăvară au suferit în ultimii ani 29% dintre persoanele cu vârsta peste 14 ani. Afecțiunea este mai des întâlnită în rândul femeilor, patru din zece femei declarând că au suferit de astenie în ultimii ani, număr dublu față de cel al bărbaților.
Adolescenții și tinerii sunt cei mai puțin afectați, doar 16% dintre persoanele între 14 și 17 ani suferind de astenie în ultimii ani. La polul opus se află persoanele cu vârste între 55 și 64 de ani, 42 % dintre acestea spunând că au fost afectate de astenie în ultimii ani.
Astenia de primăvară se manifestă în primul rând prin lipsa de energie sau slăbiciune fizică, mai mult de două treimi (68%) dintre respondenți menționând acest simptom. Pe lângă acest simptom, persoanele chestionate au mai reclamat frecvent o stare de oboseală, somnolență (57%), durerile de cap (48%), lipsa tonusului sau scăderea formei fizice (37%).
Mai mult de un sfert dintre românii care au suferit de astenie au spus că au avut insomnie. Alte manifestări ale asteniei sunt, potrivit studiului, tristețea (23%), concentrarea scăzută (21%), iritabilitatea, anxietatea (14%), confuzia și nevoia de a plânge (12%) sau tulburările de alimentație (7%). Tristețea, iritabilitatea, nevoia de a plânge sunt mai des întâlnite la persoanele de la oraș, precizează autorii studiului.
În topul remediilor la care se apelează pentru a combate astenia se află fructele (53%), vitaminele (47%) și legumele (46%). Aproape două persoane din zece afectate de astenie nu fac nimic în acest sens, procentul fiind mai ridicat în rândul bărbaților (26%). Doar 3% adoptă remediile alternative, cum ar fi acupunctura, reflexoterapia, homeopatie sau aromaterapie.
Datele provin din studiul „mercuryomnibus”, care se desfășoară lunar, pe un eșantion de 1.250 de respondenți cu vârste peste 14 ani, din mediul urban și rural.
Mercury Research este o companie independentă de cercetare de piața din România. Prezentă pe piața din România din anul 1992, compania oferă servicii de cercetare cantitativă și calitativă despre consumatori și despre companii adaptate domeniilor precum bunuri de larg consum, financiar-bancar, IT&C, media, sănătate, industria auto sau social.