Ioan Botezătorul (în ebraică יוחנן, Yoḥanan, uneori Yoḥanan ben Zaḫariya, Ioan fiul lui Zaharia) este una din figurile centrale ale creștinismului și islamului.
Ioan Botezătorul s-a născut în satul Ein-Kerem (lângă Ierusalim); este fiul Elisabetei (verișoara Mariei, mama lui Iisus) și al rabinului rural Zaharia.
A venit pe lume cu circa 6 luni înaintea lui Iisus.
Nu au copilărit împreună, dar (după părerea unor autori) s-ar fi cunoscut în tinerețe, petrecând probabil o anumită perioada împreună la Qumran, unde ar fi primit o educație comună eseniană. Predicator ascet, a activat la vârstă adultă, numai în preajma râului Iordan. Predicile sale poartă amprenta radicalismului esenian, anunțând iminența Apocalipsei și a „Judecății de Apoi”, îndemnând la pocăință, botez și ispășirea păcatelor. L-a criticat public în mod repetat pe tetrarhul Herodes Antipas, pentru culpa de a se fi căsătorit cu Herodia, fosta soție a fratelui vitreg Philippus, fapt care a atras întemnițarea sa în cetatea Machaerus din Pereia (azi în Iordania).
La o petrecere cu mulți oaspeți, Salomeea (14-15 ani), fiica Herodiei, ar fi dansat în fața tatălui său vitreg Herodes Antipas, solicitându-i capul lui Ioan Botezătorul, în schimbul favorului de a-i deveni amantă. Ioan Botezătorul ar fi fost ucis în aceeași seară, prin decapitare, capul fiind adus Salomeei pe o tavă. Trupul lui Ioan Botezătorul ar fi fost dus de susținătorii săi în orașul Samaria (Sebaste-Sebastije-Sabastya, azi în Israel), unde ar fi fost îngropat.
Împăratul roman anticreștin Julianus Apostata (360-363) ar fi ars rămășițele lui Ioan Botezătorul, împrăștiindu-i cenușa. Capul ar fi fost salvat și dus la Alexandria (Egipt), apoi la Constantinopol (Turcia), de unde a fost dus în provincia Poitou (Franța) de către regele francon Pippin III (715-768. Din trup ar mai fi rămas nearse numai un braț și un deget.
Iisus a început activitatea publică numai după moartea lui Ioan Botezătorul.
Anual, la data de 24 iunie, se celebrează în lumea creștină nașterea lui Ioan Botezătorul, o mare excepție făcută acestuia, întrucât sfinții și martirii sunt comemorați în ziua morții lor, considerată a fi ziua nașterii lor pentru Împărăția Cerurilor. Cultul său s-a dezvoltat, iar Biserica, atât în Răsărit, cât și în Apus, i-a consacrat câteva sărbători importante: Soborul Sf. Ioan Botezătorul (7 ianuarie), Nașterea lui Ioan Botezătorul (24 iunie) și Tăierea capului Sf. Ioan Botezătorul (29 august).