Astărăstoae: Neîncrederea devine elementul crucial al relației medic-pacient



Neîncrederea devine, din ce în ce mai des, elementul crucial al relației dintre medic și pacient, bolnavul privind la doctor ca la un posibil infractor, iar medicul la pacient, ca la un posibil delator, a declarat, joi, președintele Colegiului Medicilor din România (CMR), Vasile Astărăstoae.
Potrivit CMR, în România, relația medic-pacient de tip tradițional, în care armonia este menținută prin intermediul rolurilor sociale, se dregradează pe zi ce trece din cauza culpabilizării doctorilor pentru racilele sistemului sanitar. De asemenea, mai arată sursa citată, încrederea din relația medic-pacient este subminată și ca urmare a lipsei de respect din partea societății, dar și a campaniilor negative din mass-media.
„Rezultatul: din ce în ce mai des, neîncrederea devine elementul crucial al relației. Pacientul privește la medic ca la un posibil infractor, iar medicul privește pacientul ca pe un posibil delator. Paradox: pacienții au neîncredere în doctori și în sistem în general, dar au încredere în medicii lor curanți. Medicii se plâng, în general, de comportamentul pacienților, dar au o relație bazată pe încredere cu pacienții lor direcți”, a mai spus Astărăstoae.
În același context, președintele CMR a adăugat că, din punctul său de vedere, există o decredibilizare a sectorului instituțional medical. „Nu ai încredere în medic și Ministerul Sănătății. În paralel, se manifestă o accentuare a încrederii în medicul curant ca persoană. Promovarea de către decidenți și mass-media a neîncrederii în medici poate scădea costurile îngrijirilor medicale mediate, dar în mod cert determină creșterea morbidității și mortalității. Din nefericire, bolile cronice sunt incurabile și necesită o relație medic-pacient de lungă durată. Pacienții sunt sub supraveghere medicală, în medie, două ore pe an. Au nevoie de aptitudini de autoîngrijire”, a explicat Vasile Astărăstoae.
În opinia președintelui CMR, în prezent, este nevoie de un nou model de relație medic-pacient, care să preia valorile modelului tradițional.
Pentru aceasta, consideră Astărăstoae, este necesară reorganizarea pe trei paliere: sistemul sanitar, comunitate-resurse și politici intersectoriale, instituții medicale.
„Îmbunătățirea relației medic-pacient necesită modificări sistemice. Este nevoie de un sistem de sănătate care să se adapteze nevoilor complexe și în continuă schimbare ale pacienților cu boli cronice”, a mai spus președintele CMR.