Asociația Transportatorilor Feroviari din România (ATFER) consideră că privatizarea CFR Marfă se face „pe genunchi”, iar procedura de vânzare a companiei de stat va crea prejudicii însemnate atât statului, cât și operatorilor privați de transport.
„Procedura de privatizare, precum și Hotarârea de Guvern privind privatizarea nu au fost supuse consultării patronatului din domeniu, așa cum eronat s-a specificat în proiectul HG elaborat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. În ultima procedură de privatizare publicată, pentru datoriile istorice ale CFR Marfă către bugetul statului și cele către CFR SA (Infrastructura) s-a prevazut conversia acestora în acțiuni, respectiv cesiunea și compensarea parțială a datoriei catre CFR SA și apoi conversia acesteia în acțiuni. Considerăm această procedură ca inechitabilă față
de ceilalăți operatori de transport, care în decursul timpului au fost penalizați pentru astfel de datorii, precum și față de stat, caruia i se diminuează nejustificat bugetul de sănătate și asigurari sociale. De asemenea, această procedură favorizează, prin efectul licitației și al negocierii, diminuarea acestor datorii în valoare absolută cu ocazia privatizării”, se arată într-un comunicat transmis de ATFER.
Ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, a declarat vineri că strategia de privatizare a CFR Marfă va fi aprobată săptămâna viitoare în ședință de guvern. Ministerul Transporturilor va organiza marți o dezbatere publică privind proiectul de hotărâre de guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a companiei.
Vânzarea companiei de transport feroviar este una din condițiile asumate de Guvern prin acordurile cu instituțiile internaționale.
ATFER consideră că, în pofida declarațiilor oficiale de intenție cu privire la privatizarea CFR Marfă încă de acum 5 ani, în realitate procesul de privatizare a fost tot timpul în „adormire”, neexistând o preocupare evidentă în realizarea acestuia.
„Astfel, s-a ajuns în acest moment când, ca urmare a condiționarilor UE, privatizarea sa se facă în 2-3 luni, practic «pe genunchi». Vorbim de o companie care deține circa 50% din piața de transport feroviar de marfă din România (30 de milioane de tone marfă transportată), care are mijloace fixe în valoare de circa 1,5 mld de euro și aproximativ 11.000 de salariați”, se spune în comunicatul ATFER.
Asociația mai arată că înainte de privatizare trebuie clarificate anumite disfuncționalități rezultate în urma restructurării sistemului feroviar din România care intră în contradicție cu reglementările în domeniu ale UE privind liberalizarea piețelor de transport feroviar, menționând că CFR Marfă deține majoritatea terminalelor de containere și toate depourile de locomotive pentru transportul de marfă.
ARFER reunește mai multe companii de transport feroviar, printre care Grup Feroviar Român, Servtrans, Unifertrans, Transferoviar Grup.