Supranumiți „părinți adoptivi”, asistenții maternali profesioniști, angajați ai Direcției de Asistență Socială și Protecția Copilului Suceava, pot deveni, în urma procedurii de adopție, părinți cu acte în regulă.
Anul trecut, șase minori care se aflau de mai mulți ani în îngrijirea unor familii de asistenți maternali profesioniști au fost adoptați de cei care-i aveau în grijă.
Alți trei asistenți maternali au depus cereri în vederea adopției unui copil, pe care îl au în îngrijire.
Din ce ne-a spus purtătoarea de cuvânt a Direcției de Asistență Socială Suceava, Nicoleta Lența, asistenții maternali au prioritate la adopții, când este vorba de copii pe care deja îi cunosc, îi îngrijesc și s-a creat o legătură de suflet între ei și minori Acești părinți (care, de obicei, au și propriii lor copii) nu mai trebuie să aștepte 90 de zile de la depunerea cererii până la aprobarea atestatului, pentru că sunt monitorizați și verificați încă din momentul în care au devenit asistenți maternali și au luat în îngrijire un minor.
36 de atestate pentru adopție La nivelul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Suceava s-au înregistrat anul trecut 27 cereri de atestare pentru părinți adoptivi și nouă cereri de reatestare, fiind eliberate, în final, 36 de atestate.
După ce o persoană sau o familie depune o cerere la Direcția de Asistență Socială, pentru a adopta un copil, comisia pentru protecția copilului merge la domiciliul persoanei sau al familiei care dorește să adopte, constată existența condițiilor și a garanțiilor necesare și atestă faptul că persoana sau familia este aptă să adopte.
Atestatul se eliberează de către comisia pentru protecția copilului, la cererea persoanei sau a familiei interesate, în termen de 90 de zile de la data depunerii cererii, pe baza rapoartelor și a propunerilor serviciului public specializat pentru protecția copilului, din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Suceava.
Moralitate și bani Comisia pentru protecția copilului poate elibera atestatul numai dacă, din rapoartele efectuate la respectivele persoane, rezultă că acestea prezintă garanție și îndeplinesc condițiile prevăzute de lege.
„Nu pot adopta decât persoanele sau familiile care prezintă condițiile materiale și garanțiile morale necesare asigurării dezvoltării armonioase a copilului încredințat spre adopție”, a completat Nicoleta Lența.
În 2007, au fost încredințați, în vederea adopției, de către instanța judecătorească, după o evaluare atentă, 12 copii. Alți 17 copii au ajuns, deja, în familiile adoptive, fiind finalizată procedura de adopție.
Din 2005, 72 de adopții Din 2005 și până acum, la nivelul județului Suceava, s-au efectuat 72 de adopții. Acești copii se află în monitorizare post adoptivă, pentru o perioadă de doi ani. Comisia Protecției Copilului efectuează rapoarte trimestriale vizavi de evoluția relațiilor copil – familie adoptatoare și le asigură servicii post adopție.
În afară de asistenții maternali profesioniști, restul adopțiilor au fost realizate de către familii care nu au grad de rudenie cu copiii adoptați.
„Numărul mare de solicitări, raportat la numărul mic de copii adoptabili, se datorează faptului că, în conformitate cu noua lege, adopția este ultima măsură de protecție pentru un copil. Noi încercăm în primele etape menținerea copilului în familia biologică sau în familia lărgită și sprijinirea acesteia pentru depășirea situației critice care a determinat intrarea copilului în dificultate. Procedura de adopție trebuie să respecte, în primul rând, interesul superior al copilului”, este de părere purtătoarea de cuvânt a Direcție de Asistență Socială Suceava.






