Ilegalități

Asistenți medicali în loc de doctori, trimiși cu ambulanțele la urgențe



Cristina Iordăchel, președinte director al Casei de Asigurări de Sănătate
Cristina Iordăchel, președinte director al Casei de Asigurări de Sănătate

Urgențe majore rezolvate de asistenți medicali în loc de doctori. Așa au înțeles că trebuie să-și facă datoria responsabilii de Serviciul Județean de Ambulanță (SJA), care au trimis la solicitările ce necesitau prezența unui doctor doar asistentul medical.
Ilegalitatea a fost descoperită la un control efectuat în perioada 30 iulie – 07 august de o echipă mixtă a Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) și Direcției de Sănătate Publică (DSP), la care s-a alăturat și un reprezentant al Instituției Prefectului. Abaterea a fost aspru sancționată de autoritățile locale venite în verificări.
Raportul întocmit la finele cercetărilor și dat publicității în această săptămână de șeful CAS Suceava, dr. Cristina Iordăchel, arată că, în primele șase luni ale anului, din peste 11.000 de solicitări care reprezentau urgențe și la care Serviciul Județean de Ambulanță trebuia să trimită un medic, doar aproximativ 1.200 au fost rezolvate de un cadru medical, restul fiind rezolvate de un simplu asistent medical.
La Vatra Dornei, din 1082 de solicitări, doar 16 au fost cu medic
Potrivit documentului, participarea medicilor în echipaje în primele șase luni ale anului 2009 a fost următoarea: stația Suceava (10 medici) – din 6148 solicitări, medicii au participat la 1053 solicitări; substația Vatra Dornei (1 medic) – din 1082 solicitări, medicul a participat la 16 solicitări; substația Rădăuți (1 medic) – din 2610 solicitări, medicul a participat la 87 solicitări; substația Gura Humorului (1 medic cu jumătate de normă) – din 1896 solicitări, medicul a participat la 117 solicitări. De menționat că aceste date au fost extrase de echipa de control din baza de date existentă la sediul SJA Suceava.
Potrivit dr. Cristina Iordăchel, contractarea serviciilor de urgență prespitalicești cu CAS se face în baza numărului de servicii și tipul lor, propus de Serviciul Județean de Ambulanță, iar stabilirea tarifului pe solicitare se face în funcție de fundamentarea economică (prezentată la dosarul de contractare) pe care o înaintează reprezentanții legali ai SJA.
SJA, obligat la plata a peste un milion de lei și la achitarea de penalități
Șeful CAS a arătat că, în urma verificărilor, Serviciul Județean de Ambulanță a fost obligat la plata unei sume de peste un milion de lei, la care se adaugă penalități de peste 76.000 lei, și a explicat că sumele imputate rezultă din faptul că SJA a raportat pentru decontare un număr mare de servicii care presupuneau prezența medicului sau coordonarea echipajului de la distanță de către un medic (certificată prin raportul medical atașat fișei de solicitare), în condițiile în care în realitate aceste servicii au fost prestate de asistenți medicali.
Amintim că, în cadrul controlului, a fost verificată activitatea SJA desfășurată în perioada 01 ianuarie – 31 iulie a.c. Verificările au vizat modul de respectare a clauzelor contractuale privind raportarea serviciilor care fac obiectul contractului, respectiv concordanța dintre serviciile raportate (numărul de solicitări și km parcurși) cu cele din documentele de evidență specifice de la nivelul Serviciului de Ambulanță, încadrarea cu personal conform clasificării ambulanțelor, dacă aparatele medicale și echipamentele din dotare sunt funcționale, respectarea clauzei contractuale privind asigurarea prezenței personalului medico-sanitar, asigurarea serviciilor medicale de urgență prespitalicească cu utilizarea mijlocului de transport adecvat și a echipamentului corespunzător situației respective, consemnarea tuturor solicitărilor în registrul de apeluri, fișă de solicitare, foaie de drum.



Recomandări

Echipamente medicale de ultimă generație pentru recuperarea pacienților, la Spitalul Clinic de Urgență Suceava

Echipamente medicale de ultimă generație pentru recuperarea pacienților, la Spitalul Clinic de Urgență Suceava
Echipamente medicale de ultimă generație pentru recuperarea pacienților, la Spitalul Clinic de Urgență Suceava

Pacienții vor putea reclama direct la Ministerul Sănătății dacă sunt trimiși de la spitalul public către cabinete private