Duminică, 10 octombrie, în ultima zi a ediției cu numărul 41 a Festivalului internațional de film, diaporamă și fotografie „Toamnă la Voroneț”, la Muzeul Obiceiurilor Populare din Gura Humorului a avut loc vernisajul expoziției de pictură „Simboluri” a artistului plastic Radu Bercea, eveniment la care au participatiubitori ai artei, istoriei, culturii și o parte din prietenii apropiați ai pictorului humorean.
După prezentarea invitaților, în alocuțiunea sa, directorul Centrului Cultural Gura Humorului, prof. Sever Dumitrache, a menționat că Radu Bercea este un nume de referință în mediul artistic sucevean și național, tablourile sale redând fidelitatea față de tradițiile și valorile artei clasice, față de temele consacrate care se îmbină armonios cu tehnicile moderne ale picturii și compoziției, creând un stil propriu, inconfundabil.
„Ne aflăm într-un cadru mirific, generat de expunerea unor creații ale unui creator extrem de prolific, Radu Bercea. Oare Radu Bercea mai are nevoie de prezentare? Nu numai în urbea noastră, nu numai în județul nostru, ci chiar la nivel național. Este omul care dă dovadă de o modestie chiar enervantă câteodată, este omul care se exprimă prin ceea ce vedeți dumneavoastră aici. Este un creator extrem de prolific, care a traversat și în același timp și-a însușit o sumedenie de stiluri de creație plastică. Un grafician de excepție, și asta a fost demonstrat cu foarte mulți ani în urmă prin premiile și distincțiile pe care le-a obținut. Nu a impulsionat zona artelor plastice în ceea ce privește pictura, ci și-a însușit tehnicile pe care le-a redat pe pânzele sale. Expoziția are genericul de „Simboluri”, iar fiecare dintre noi, făcând abstracție de titulatura pe care o are fiecare lucrare, poate descoperi sensul.
Creația artistică în general și a lui Radu Bercea în special fluctuează între concret și abstract. Concretul la Radu Bercea în ceea ce privește arta plastică nu a însemnat fotografie, pentru că creatorul a venit cu prinosul său de știință, de inteligență, cu prinosul său artistic”,a accentuat prof. Sever Dumitrache.
Radu Bercea, artistul care luptă cu timpul, care învinge timpul, care se supune timpului și este deasupra timpului prin ceea ce face
Dintr-o diversă paletă de tehnici și mijloace pe care le are la îndemână, Radu Bercea a ales spre exprimare plastică pe cele care pot fi tălmăcite în semne, sensuri și simboluri grafice, ca o confesiune spirituală plurivocă pe care o permite tehnica artelit. El anunță prin titlul expoziției, „Simboluri”, o definire, dar nu o realizează în modul așteptat, fiind extaziat de formule care premerg acțiunea creației și pe care le permite artelitul, un produse special conceput pentru montajul materialelor de pardoseli și tapetului (adezivi și lacuri), care combină trăinicia, calitatea și ușurința în aplicare. Așadar, experiențele artistice ale lui Radu Bercea sunt fie o continuare, fie o preluare a stărilor de suflet, o eliberare a tensiunilor spirituale, culorile predominante, roșu, negru, galben, maro, nu mai au funcția consacrată, de a contura prin ele însele, ci se comportă ca materie decorativă, și astfel, imaginea se poate prelungi dincolo de tablou, invadează efectiv spațiul și devine ambient, declanșând variate asociații care răscolesc memoria și provoacă sensibilitatea.
„Mă întrebam dacă timpul e deasupra omului sau omul e deasupra timpului. Când vorbesc de prietenul Radu Bercea nu prea știu exact cum poate fi rezolvată această ecuație pentru că Radu este artistul care luptă cu timpul și care învinge timpul, care se supune timpului și este deasupra timpului prin tot ceea ce face. În această luptă dă dovadă întotdeauna de creativitate, de inventivitate, te surprinde prin această candoare și în același timp prin acea forță lăuntrică care dă sens vieții.
Atunci când intri într-o expoziție cu lucrări ale maestrului Radu Bercea, chiar dacă nu îi place să i se spună așa, dar este un maestru, știi sigur cine este autorul lucrărilor de pe simeze. Este o trăire teribilă, o frământare pe care reușește să ne-o transmită nouă din toată inima.
Ce vedeți dumneavoastră aici este o tehnică nouă, a văzut niște constructori care lipeau un tapet și imediat Radu Bercea, acest suflet nobil, a reușit să ne aducă în fața ochilor imagini obținute prin această tehnică.
Mi-ar trebui câteva ceasuri pentru a mă umple de bucuria de a sta și a medita în fața fiecărui tablou pentru că aici nu avem de-a face cu o expunere realistă, fotografică. Aici Radu Bercea vine cu propunerea sa și în același timp trebuie să stai și să gândești, pentru că este o completare a artistului în sufletul tău. Un lucru pe care puțini creatori reușesc să îl facă”, a constatat profesorul și scriitorul Constantin Bulboacă, prieten și colaborator apropiat al artistului.
„Un preot al culorii, al frumosului”
Ideea de a recurge la elemente grafice, picturale și plastice libere, pentru a dobândi o polaritate între obiectiv și subiectiv, este des întâlnită în lucrările lui Radu Bercea, fie că redă „Memoria Retinei Gulagului Românesc”, în care artistul humorean ilustrează perioada 1959-1964, în care a fost închis, la vârsta de 19 ani, pentru că a avut curajul să spună că nu îi poate iubi pe ruși, fie că ne oferă peisaje, flori, arhitectură urbană sau rurală cu case, biserici și mănăstiri, fie că ne oferă grafică sau ilustrație de carte, incursiuni în spațiul cosmic sau lucrări în relief.
Radu Bercea ne prezintă adevărate „studii de imagine”, plecând de la una singură, care constituie un moment al unei secvențe legată de una precedentă și alta care îi urmează. Astfel, imaginea nu este rezultatul, ci materia și obiectul cercetării, fie că este vorba de tablourile cu flori, seriile de bufnițe frumos colorate, înșiruirea de case decorate cu motive tradiționale de la Ciocănești sau lucrările care îți lasă imaginația „să zburde” și care, înșiruite ca pictura dintr-o biserică, formează o poveste, un colaj vizual armonios.
„Cred că această artă Radu Bercea o slujește ca într-un altar, ca un preot al frumosului. Dacă mă uit pe geam la culorile de la biserica din apropiere (Catedrala din Gura Humorului aflată în vecinătatea Muzeului Obiceiurilor Populare) și mă uit la lucrările din expoziție, și aici avem un altar făcut de acest preot al culorii și nu numai al culorii, pentru că aici este o poezie a culorii, a cuvântului și a sunetului pentru că, dacă te uiți cu atenție, toate aceste opere vibrează de trăire, îți transmit mult mai multe mesaje, care te fac să fii un om fericit că ești aici, alături de Radu Bercea”, consideră prof. Constantin Bulboacă.
Din lucrări se detașează un lirism popular dar și o simfonie nostalgică
Radu Bercea nu vorbește mult. Radu Bercea ne-a obișnuit să vorbească prin ceea ce face și ceea ce face este admirabil. Dar despre Radu Bercea a vorbit la vernisaj și umoristul Constantin Horbovanu.
„Atunci când ne-am cunoscut nu avea părul alb nici unul dintre noi. Era prin anii ’80, Radu Bercea se ocupa pe atunci și de caricaturi și ne-am întâlnit la o expoziție de caricaturi în Suceava. Eu colaboram la Urzica, scriam proză umoristică, Radu Bercea era cu caricatura. Ne-am împrietenit după ’90, dar mai ales în ultimii 10 ani am avut împreună, în plan cultural, succese și emoții și vom mai avea emoții la sfârșitul acestui an pentru că Radu Bercea a avut amabilitatea să răspundă unei rugăminți, să-mi facă coperta volumului care va apărea prin Centrul Cultural Bucovina.
Pentru că de obicei am terminat cu un zâmbet, vreau să termin și astăzi tot cu un zâmbet, câteva catrene scrise în ultima perioadă: Adevăr. Pe nici un pictor n-aș ruga/Portret să-mi facă de-anvergură/Fiindcă știu la mutra mea/ Iese tot caricatură”, a spus scriitorul Constantin Horbovanu.
Numeroasele expoziții îl recomandă pe Radu Bercea ca fiind unul dintre cei mai importanți artiști plastici din domeniul artei decorative din Bucovina. El se individualizează prin încărcătura spirituală a tradițiilor ce pun în valoare calitatea și frumusețea, modernitatea străvechiului ce recheamă lumina pierdută în timp prin tehnica artelitului, „tehnică pe care o folosesc de vreo 15 ani. Am încercat să realizez lucrări de artă decorativă pe diferite teme. Fiecare lucrare are un simbol aparte, dar pe care îl las pe privitor să îl descopere”, după cum ne-a mărturisit artistul plastic Radu Bercea