Armagnac, cea mai veche țuică din Franța, sărbătorește 700 de ani de la prima atestare oficială în 2010, propunându-și noi obiective comerciale și reamintindu-le consumatorilor numeroasele „virtuți” atribuite acestei băuturi de un călugăr din secolul al XIV-lea, informează AFP.
„Armagnacul este, probabil, și mai vechi de atât, însă prima atestare a lui datează din anul 1310, când Vital Dufour, starețul mănăstirii Eauze din regiunea Gers, din sud-vestul Franței, între anii 1307 și 1313, a scris un text despre cele 40 de virtuți ale țuicii Armagnac”, a declarat președintele Asociației interprofesionale Armagnacul Pierre Tabarin.
O delegație din Gers va pleca la Vatican, la începutul lunii martie, pentru a obține o copie a acestui text, conservat din 1531 în biblioteca Sfântului Scaun.
Potrivit textului acestui călugăr, țuica Armagnac „ascute spiritul dacă este băută cu moderație”, „oprește lacrimile”, „vindecă hepatita dacă este băută cu sobrietate”, „dezleagă limbile și conferă îndrăzneală celor timizi” și „aplicată frecvent pe un membru paralizat, îl readuce la starea normală”.
În afara călătoriei la Roma, pe parcursul acestui an, promotorii acestei băuturi gascone, considerată un digestiv, se vor deplasa la New York, Chicago și Londra, pentru a cuceri noi piețe, dar și în Rusia, devenită țara în care Armagnacul înregistrează cele mai mari exporturi.
Spre deosebire de Cognac, care i-a sedus pe rapperii americani, „Armagnacul nu se consumă în cluburile de noapte”, a declarat, fără niciun regret, președintele asociației citate. „Noi producem o țuică de autor, pentru gurmandul atașat valorilor tradiționale ale gastronomiei franceze, atașat de produsele provenind dintr-o anumită arie geografică”.
Din cele 16 miliarde de sticle de băuturi spirtoase vândute anual pe plan mondial, Armagnacul vinde doar 6,5 milioane de sticle (în 2008), deținând o cotă de piață mică, de doar 0,04% din piața mondială a băuturilor alcoolice, comparativ cu 1% cât revine Cognacului, au explicat experții din cadrul Biroului Național al Interprofesioniștilor din industria Armagnacului (BNIA), care grupează peste 800 de viticultori.
După un an 2009 catalogat drept „dificil” de către BNIA, chiar dacă cifrele oficiale nu sunt încă disponibile, obiectivul acestei asociații este să ajungă la 10 milioane de sticle de Armagnac produse anual, până în 2013, și să recâștige segmentul de piață al consumatorilor aflați în jurul vârstei de 30 de ani.
Armagnacul este, înainte de toate, o băutură digestivă, însă profesioniștii din această industrie și-ar dori ca el să fie consumat și ca un aperitiv, însoțind o serie de preparate, sau chiar ca un cocteil, după succesul înregistrat de lansarea pe piață în 2007 a sortimentului „Blanche d’Armagnac”, incolor, îmbuteliat imediat după preparare, fără să fie lăsat să se învechească în butoaie de stejar.