Aproximativ 12% dintre români citesc cărți în deplasările zilnice



Aproximativ 12% dintre români citesc cărți în deplasările zilnice, iar cei care aleg presa scrisă preferă ziarele cumpărate celor gratuite, potrivit celui mai recent studiu Omnibus, realizat de GfK România, informează un comunicat.
GfK România a analizat în acest studiu obiceiurile românilor în timpul călătoriilor lor zilnice spre sau dinspre un loc anume – fie că acesta este serviciu, școală, facultate sau cea mai apropiată piață. Concluziile cercetării arată cum reușesc cei chestionați să își folosească timpul petrecut pe drum în deplasări repetitive – care riscă să devină plictisitoare – într-un mod plăcut și util. Astfel, în călătoriile mai lungi de 10 minute, de cele mai multe ori românii sunt vorbăreți, atenți la panourile publicitare pe lângă care trec și, în măsură mai mică, sunt interesați de lectură și muzică.
Majoritatea românilor stau de vorbă des sau foarte des, fie direct cu alte persoane (71%), fie la telefonul mobil (52%). Trei sferturi din tinerii sub 25 de ani și două treimi din persoanele cu educație superioară vorbesc la telefonul mobil des sau foarte des în deplasările zilnice. Numai un român din zece nu stă de vorbă niciodată pe drum, iar un sfert din români nu vorbesc niciodată la telefonul mobil când se deplasează.
Studiul GfK mai arată și că românilor le place lectura în timpul deplasării, în aceeași măsură, indiferent de vârstă. Ziarele cumpărate încă sunt mai căutate decât ziarele gratuite (19% citesc ziare cumpărate față de 11% care citesc ziare gratuite). Diferența dintre cele două tipuri de ziare se menține și printre călătorii Capitalei – 37% dintre aceștia citesc ziare gratuite și 42% citesc ziare cumpărate. Pe lângă ziare, în deplasările zilnice oamenii citesc cărți în proporție de 12%, procent ușor mai ridicat în București și orașele mai mari de minimum 200.000 de locuitori.
Generația tânără ascultă muzică în timpul deplasărilor mai lungi de 10 minute. Jumătate dintre adolescenții de 15-19 ani și o treime dintre tinerii de 20-25 de ani ascultă muzică stocată pe player sau telefon. Posturile de radio au o popularitate puțin mai scăzută, fiind ascultate de 30% dintre tinerii de 15-19 ani și de 20% din cei de 20-25 ani, probabil și din cauză că opțiunea nu este disponibilă pe toate terminalele. Jocurile pe telefon sunt preferate de un sfert din persoanele sub 19 ani, iar videoclipurile și filmele sunt vizionate pe telefoane sau alte dispozitive portabile doar de 16% dintre aceștia.
Numai un sfert dintre români au parte de călătorii zilnice mai lungi de o oră, în timp ce aproape jumătate dintre români petrec între 10 minute și o oră pe drum. Pentru deplasările zilnice, majoritatea respondenților a declarat că merg pe jos (47%). Urmează mijloacele de transport în comun (21%) și mașina (19%).
Informațiile provin din studiul GfK Omnibus, realizat în luna ianuarie 2010 pe un eșantion de 1.072 de respondenți din mediul urban și rural. Rezultatele sunt reprezentative pentru populația României în vârstă de 15 ani și peste.
Înființat în urmă cu 75 de ani ca primă companie de cercetare de piață în Germania, Grupul GfK are în prezent mai mult de 150 de sucursale în 100 de țări de pe cinci continente. Grupul GfK este una dintre cele mai mari organizații de cercetare de piață din lume.