Aproape trei din patru apeluri la numărul de urgență au fost false în 2010



Mai mult de 73 la sută dintre apelurile către numărul de urgență 112 înregistrate pe întreg parcursul anului 2010 au fost false, informează Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), instituția care se ocupă de gestionarea serviciului 112, într-un comunicat de presă de joi.
Conform statisticii, cele mai multe apeluri false, aproape nouă din zece, au fost înregistrate în județul Harghita, unde, din 285.178 de telefoane date la 112, 251.975 au fost glume, farse sau informații care nu s-au confirmat.
Conform datelor transmise de STS, operatorii serviciului 112 au primit, în tot anul 2010, un număr de 21.299.845 de apeluri. Dintre acestea, 15.714.401, reprezentând 73,78 la sută, au fost neserioase sau false.
Fenomenul apelurilor false la 112 s-a amplificat în semestrul I al acestui an, procentul apropiindu-se de valoarea de trei sferturi, până la 74,96.
Reprezentanții STS afirmă că majoritatea apelurilor „false și abuzive” sunt făcute de copii, tineri sau persoane cu probleme psihice și sunt în mare parte date de pe cartele pre-plătite.
„Urmare a constatărilor făcute de către autoritățile statului, trei cetățeni au fost sancționați conform legii pentru apeluri false și abuzive către numărul 112” într-un singur județ și într-un singur trimestru, se mai arată în comunicat.
Cei care gestionează numărul de urgență 112 mai spun că cei care sună degeaba la 112 „înjură operatoarele, râd, pun muzică sau nu vorbesc”.
„Se solicită informații despre numere de telefon, se cere legătura cu diverse instituții sau persoane publice ori se solicită sfaturi medicale”, scriu cei de la STS.
Aceștia fac apel la cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgență, reiterând faptul că „un apel fals poate duce la pierderea unei vieți”.
„La 112 se sună doar atunci când ai cu adevărat o urgență”, conchid cei de la STS.