Rezolvarea problemei parcării pentru cele circa 30.000 de mașini, câte există în municipiul Suceava, este una dintre cele mai spinoase probleme ale municipalității. Dacă administrația ar desființa cele peste 1600 de garaje ridicate pe terenurile sale și ar construi în loc parcări supraetajate, ar câștiga de șase ori mai multe locuri de parcare. Investiția este de câteva milioane de euro, dar parcarea s-ar face pe bani.
Locuitorii din municipiul Suceava au aproximativ 30.000 de autovehicule, adică unul din trei suceveni are mașină.
În trafic, dimineața, între orele 7.30-8.30, într-o zi de lucru, numai prin punctul de monitorizare din fața Primăriei Suceava trec aproximativ 3.500 de autovehicule, cele mai multe, peste 3.000, fiind autoturisme.
În zilele de sărbătoare sau cu prilejul diverselor manifestări, numărul autovehiculelor în tranzit prin oraș este dublu sau chiar triplu.
În acest context, una dintre cele mai acute probleme cu care se confruntă municipiul este cea a locurilor de parcare, atât pentru localnici, cât și pentru vizitatori.
Soluția clasică, a garajelor, nu mai este de actualitate, ba chiar a devenit o povară. În Suceava, mai bine de două hectare din terenurile primăriei sunt ocupate de garaje – autorizate, neautorizate sau cu drept de superficie, pentru care municipalitatea încasează o chirie modică.
O parte dintre garaje au fost transformate de cei care le dețin în locuințe de weekend, loc pentru grătare, spațiu de depozitare, în cotețe sau, cei mai orientați, în crâșme sau tot felul de ateliere. Cu plata unei chirii de câteva sute de mii de lei vechi la primărie, întreprinzătorii își pun pe picioare o afacere de cartier extrem de profitabilă.
Parcările supraetajate ar crește numărul locurilor de parcare de șase ori Conform viceprimarului Viorel Seredenciuc, în Suceava sunt 782 de garaje autorizate, pentru care deținătorii plătesc o chirie de 0,09 lei mp/ lună, 28 de garaje neautorizate, cu o chirie de 3,6 lei mp/lună și 853 de garaje cu drept de superficie, la 4,5 lei mp/an. Cu o medie de 24 de metri pătrați la un garaj, asta înseamnă că 39.912 mp din terenurile aflate în proprietatea primăriei sunt ocupate de 1.663 de garaje.
Cele mai mari aglomerări de garaje, care de sus se văd ca adevărate cartiere, sunt în zona Cartodrom din cartierul George Enescu, Tătărași și Burdujeni. Locul lor ar putea fi luat de parcări supraetajate, care ar rezolva problema pentru un număr de șase ori mai mare de mașini, numai că nici administrația locală, nici firmele private nu se înghesuie să facă o astfel de investiție.
Responsabilii în domeniu de la primărie ne-au spus că pentru municipalitate ar fi o investiție mare, care s-ar derula pe o perioadă de circa trei ani – doi ani proiectarea și studiile, încă un an licitația și execuția, asta în eventualitatea că ar exista banii.
De cealaltă parte, firmele nu o consideră o investiție rentabilă pentru Suceava pentru că sucevenii nu sunt obișnuiți să plătească acest serviciu.
O parcare pe șapte niveluri, cu 125 de locuri, costă 1,1 milioane de euro Directorul agenției imobiliare AMW, Mihai Ursan, ne-a declarat că pentru parcările supraterane din start ar exista o limitare la regimul de înălțime la maxim 5 niveluri, în toate cele trei zone ocupate compact cu garaje.
Dacă s-ar construi parcări cu un nivel subteran, parter și încă 5 niveluri, o parcare pe șapte niveluri ar costa, cu tot cu TVA, 1,150 milioane euro și ar avea 125 de locuri de parcare. În cinci luni jumătate – șase luni, construcția ar fi gata de a fi dată în folosință.
Pentru ca un parking să fie rentabil, locul de parcare ar trebui fie vândut cu 9.000 până la 11.000 de euro, fie închiriat la un preț care nu poate fi mai mic de 1,5 euro pe oră.
„În 10-15 ani s-ar amortiza investiția și ar fi și un foarte mic profit, cu condiția ca un loc să fie ocupat măcar 6-8 ore din 24. Or, asta nu se poate face când legislația nu se aplică, fiecare parchează pe trotuare, pe spațiile verzi, pe unde apucă, numai să nu dea bani”, a arătat Mihai Ursan.
Dacă legea s-ar aplica și șoferii ar fi constrânși, măcar în zona centrală, să-și parcheze mașinile doar în parcările amenajate, traficul s-ar descongestiona și pentru că foarte mulți ar pleca cu autoturismul de acasă doar dacă ar fi strict necesar.
Și asta deoarece la costurile combustibilului s-ar adăuga și costul orelor în care mașina ar sta în parking, acesta din urmă putându-se ridica, la orele de vârf, în zona centrală și la mai mult de 3 euro pe oră.
Un garaj de tablă – 7000 de euro, un loc în parcare – 10.000 de euro La un calcul brut, reiese că cei 39.912 mp de teren ocupați cu garaje înseamnă 6.984 de locuri de parcare în parking-uri pe 7 nivele, la 40 mp construiți aferent unui loc.
„Toate firmele de construcții din Suceava se gândesc la asta, dar se dezumflă când fac studiul de fezabilitate. Cine dă în Suceava 1,5-2 euro pe oră în parcare? În România nu se face încă afacere din parcaj”, spune Mihai Ursan.
În ciuda scepticismului său, în Suceava un garaj de tablă sau din BCA se vinde, conform anunțurilor de la Mica publicitate, cu 6.000-7.000 de euro, iar unul mai mare și amenajat și pentru alte utilizări decât cea de adăpostire a unui autoturism ajunge și la 20.000 de euro.
Deci bani pe piață și disponibilitate de cheltuire există, mai trebuie doar ca și administrația locală, poliția și poliția comunitară să aplice legea, la fel ca în toate celelalte țări ale Uniunii Europene.
Posesorii de autoturisme care călătoresc în UE plătesc fără să crâcnească parcarea în locurile special amenajate pentru că știu foarte bine că în caz contrar amenda îi va ustura la buzunare. Acasă, însă, acest principiu nu se mai aplică.
Un autoturism din cinci are loc de parcare
În municipiul Suceava, la ora actuală în evidențele Primăriei Suceava sunt aproape 6.000 (5.729)de locuri de parcare, adică un loc la cinci mașini. Dintre acestea, locurile în parcări amenajate sunt mai puțin de 200: circa 60 la hotelul Bucovina, 60 la Piața Centrală, 20 la magazinul Bucovina și 30 la Curcubeu. Mai sunt folosite în același scop trotuarele străzilor cu sens unic, trotuarele din cartierele intens populate și aleile dintre blocuri. Primăria mai introduce în statistici și cele aproximativ 1500 de locuri de parcare de la supermarket-uri, numai că doar cea de la Kaufland este în zonă de locuințe și poate fi utilizată non-stop.
Alternative
Aproape patru hectare din terenurile Primăriei Suceava sunt ocupate de garaje






