Aproape două treimi dintre români nu au folosit niciodată internetul, relevă un studiu efectuat de Comisia Europeană (CE), iar România se plasează la finalul clasamentului în ceea ce privește infrastructura, rata de penetrare a internetului și serviciile online.
Astfel, 64% dintre români declară că nu au utilizat niciodată internetul, potrivit sondajului realizat de CE, România având astfel cel mai redus număr de utilizatori ai internetului raportat la totalul populației dintre cele 27 de state membre.
Media blocului comunitar (33%) arată că numai o treime dintre europeni nu au folosit niciodată internetul.
Dintre românii care folosesc internetul, 26% o fac cel puțin odată pe săptămână, iar 15% accesează mediul online zilnic sau aproape zilnic, România plasându-se pe ultima poziție în UE și după acești indicatori.
Spre comparație, 56% dintre europenii care accesează internetul o fac săptămânal, iar 43% zilnic.
Penetrarea serviciilor broadband (internet în bandă largă, de mare viteză) împinge România de asemenea către coada clasamentului (poziția 25), cu o rată de penetrare de 11,7% din populație, față de 22,9% în UE.
Rata de acoperire a internetului poziționează România pe penultimul loc în UE, numai 30% dintre locuințe având o conexiune la internet, față de media comunitară de 60%, se mai arată în studiul Comisiei.
Numărul de gospodării cu cel puțin o conexiune broadband a fost, în 2008, de 13% (49% media UE), România ocupând și în acest caz ultima poziție.
Cel mai popular serviciu pentru românii care accesează internetul este poșta electronică (email), 24% dintre aceștia utilizând acest mediu de comunicare (53% în UE), România regăsindu-se din nou pe ultima poziție între statele membre. Dacă 17% (50% în UE) dintre utilizatori caută informații despre bunuri și servicii, 16% (28% în UE) descarcă, ascultă sau urmăresc muzică și filme.
În ceea ce privește firmele, rata de penetrare este de asemenea cu mult mai redusă față de media UE, plasând România pe ultima poziție între cele 27 de state membre. Numai 44% dintre firme aveau în 2008 o conexiune broadband permanentă, față de media de 81% calculată la nivelul UE.
Deși industria autohtonă a online-ului este cea mai slab dezvoltată din UE, România a înregistrat progrese importante în raport cu anul 2007, când, spre exemplu, numai 33,3% dintre conexiunile broadband la internet asigurau o viteză mai mare de 2 megabiți pe secundă (Mbps), față de 79,1% în 2008. Acesta este, de altfel, singurul capitol important din studiu la care România depășește media UE, de 63,3%.
În ceea ce privește comerțul electronic și utilizarea internetului pentru accesarea serviciilor publice și rezolvarea problemelor administrative, România se situează de asemenea pe ultimele locuri în UE.
Doar 8% dintre serviciile publice fundamentale pot fi accesate prin intermediul internetului, față de 51% în UE, în timp ce firmele beneficiază de acces online pentru 75% dintre serviciile publice fundamentale.
Rata de penetrare a acestor servicii lasă însă de dorit, numai 9% din totalul populației accesând serviciile publice prin intermediul internetului (28% în UE).
Serviciile publice sunt accesate pe internet de 39% dintre firme, față de 68% în UE.
Comerțul electronic reprezintă 2% din cifra de afaceri totală a firmelor, față de 12% în UE. Numai 3% dintre firme derulează tranzacții de vânzare pe internet, comparativ cu media UE de 16%, iar 4% dintre agenții economici realizează achiziții online, față de 28% în UE.