Aproape 5000 de elevi de 15 ani vor fi testați, în martie, la citire



Aproximativ 5000 de elevi, în vârstă de 15 ani, din 159 de unități de învățământ, vor fi testați, în martie, la citire și lectură, în cadrul unui program educațional internațional al cărui rezultate au situat, în ultimii ani, România, pe ultimele locuri. Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare din Învățământul Preuniversitar (CNCEIP) organizează în 18 martie, testarea la citire/lectură a aproximativ 5.000 de elevi de 15 ani din 159 din gimnaziu, școala de arte și meserii și liceu, în cadrul proiectului OECD-PISA, informează Ministerul Educaței
Școlile și elevii constituie un eșantion național reprezentativ, stabilit de Consorțiul PISA în strictă conformitate cu procedurile de eșantionare impuse de designul acestui studiu comparativ internațional. Domeniul principal al evaluării PISA 2009 este citirea/lectura.
Elevii vor primi o broșură de test cu durata de două ore, conținând itemi (subiecte – nr.r.) de investigare a competențelor de citire/lectură în situații de lectură autentice, posibil a fi întâlnite în viața adultă. Itemii de citire/lectură constituie 2/3 din totalul itemilor, în vreme ce itemii de Științe și Matematică constituie domeniile secundare investigate în acest ciclu de testare.
Totodată, elevii vor primi sarcini de lucru pornind de la o varietate de texte literare și non-literare, diagrame, tabele, grafice, hărți, precum și un chestionar de mediu socio-educațional, cu durata de 40-45 de minute.
Programul OECD-PISA evaluează în ce măsură elevii aflați către finalul educației obligatorii dețin unele dintre competențele-cheie, cunoștințele și
deprinderile de bază esențiale atât pentru continuarea studiilor, cât și pentru participarea deplină la viața socială sau pentru integrarea pe piața muncii.
Administrarea instrumentelor de evaluare este complet externă școlilor, realizată de coordonatori de școală formați la nivel național, pe baza manualului de proceduri specific.
La PISA 2009 participă 68 de țări OECD și țări partenere din întreaga lume.
Implementarea proiectului implică două etape, pretestarea și testarea propriu-zisă.
În luna martie 2008 a avut loc pretestarea instrumentelor de evaluare într-un număr de 25 de școli din 20 de județe ale țării, selectate de către Consorțiul PISA 2009.
Conform HG nr. 915 din 9 august 2007, România participă la programul OECD – PISA 2009 – Programul Internațional OECD pentru Evaluarea Elevilor, iar CNCEIP îndeplinește rolul de Centru Național PISA 2009 pe toată durata de patru ani a proiectului.
Raportul internațional al ciclului de testare 2009 este planificat să apară în luna decembrie 2010.
Raportul Centrului Național va fi lansat imediat după apariția raportului internațional
Rezultatele PISA 2006 nu au fost prea bune. Elevii români au ocupat atunci locul 47 la științe, 48 la lectură și 45 la matematică din cele 57 de țări testate. Un loc codaș, doar Muntenegru aflându-se în urma României.
Singura exceptie a fost la matematica, unde Bulgaria s-a situat pe locul imediat urmator, 48, dar înaintea României la știință și la lectură.
În fruntea clasamentului s-a aflat Finlanda, urmată de Hong Kong și Canada. Pe ultimele locuri au fost Columbia, Tunisia, Azerbaidjan, Qatar și Kîrgîzstan.
În 2003, România s-a plasat pe locul 34 din cele 42 de țări participante la evaluarea PISA. Cercetarea din 2006 a fost realizată pe un eșantion de 400.000 de tineri, de obicei cuprins între 4.500 și 10.000 de elevi din fiecare țară.
Evaluarea PISA are loc o dată la trei ani. La PISA 2000 domeniul principal a fost citirea/lectura, ceea ce înseamnă că setul de întrebări a conținut mai multe sarcini din acest domeniu.
La PISA 2003, accentul a fost pus pe matematică, iar PISA 2006 s-a concentrat pe știinte. La toate cele trei evaluări la care au participat, elevii români s-au situat pe ultimele locuri în clasamentul internațional.