Groapa ecologică de gunoi de la Moara este aproape de finalizare, iar potrivit declarațiilor președintelui Consiliului Județean Suceava, Cătălin Nechifor, imediat ce investiția va fi recepționată se va organiza o licitație internațională pentru desemnarea operatorului care se va ocupa de exploatare.
Faptul că investiția în valoare de 27 de milioane de lei, fără TVA, a fost finalizată în termenii contractuali este meritul constructorilor, respectiv consorțiul format din firma General Construct și Efacec din Portugalia și filiala din București.
Tudor Abiculesei, managerul de proiect al depozitului ecologic de la Moara, a precizat că în acest moment lucrările sunt finalizate în proporție de 95%.
„Mai avem de executat doar o serie de impermeabilizări la stația de tratare a levigatului. De asemenea, mai sunt de montat echipamentele din bazinele de tratare a levigatului și finisări legate de garduri sau asfaltări. Au existat și mici întârzieri pentru că am dorit cu toții să alegem cele mai bune soluții tehnice”, a explicat Tudor Abiculesei.
Echipamente de ultimă generație din mai multe țări europene
Și echipamentele necesare bunei funcționări a depozitului ecologic de gunoi de la Moara sunt pe poziții, gata pentru a fi puse la lucru.
Practic, aproape tot ceea ce este legat de darea în exploatare a investiției de la Moara se află pe poziții. Instalațiile din stația de sortare sunt deja montate și se efectuează probe la rece, urmând ca după racordarea depozitului ecologic la rețeaua de alimentare cu energie electrică să se treacă și la probele propriu-zise.
Utilajele care vor deservi groapa de gunoi de la Moara sunt printre cele mai performante și au fost aduse din Finlanda, Germania și Suedia, dar printre furnizori se numără și firme din România.
„Am avut un partener foarte serios în derularea acestui proiect. Cei de la Efacec au o experiență mare în spate în domeniul stațiilor de sortare a deșeurilor, iar conlucrarea dintre noi și ei s-a văzut de-a lungul timpului”, a arătat Tudor Abiculesei, inginer al firmei General Construct.
Cifrele impresionante ale investiției de la Moara
Din exterior, depozitul ecologic de la Moara nu impresionează cu nimic. Totuși, cifrele care se învârt în jurul acestui proiect sunt de-a dreptul impresionante. Pentru a finaliza lucrările, constructorii au fost nevoiți să mute circa 9.800 de vagoane de terasamente. Puse cap la cap, aceste vagoane ar forma un șir neîntrerupt, lung de la Suceava până undeva spre Buzău.
În ceea ce privește capacitatea de sortare, aceasta va fi de 3.500 de tone anual pentru hârtie și carton, respectiv 8.000 de tone anual pentru plastic și metale.
La primul capitol, stația va sorta 35% hârtie, 45% ambalaje din carton și 20% ambalaje de tip tetrapac, diferența de 10% urmând să fie reprezentată de impurități și deșeuri.
La capitolul „plastic și metale”, stația de sortare este proiectată pentru 32% peturi incolore, 11% peturi colorate, 25% alte materiale și amestecuri din plastic, 8% metale neferoase, 4% metale feroase și 20% impurități și resturi.
Toate aceste cifre au fost stabilite în baza unei analize care s-a realizat anterior proiectării stației de sortare din cadrul depozitului ecologic de la Moara și care a ținut cont de specificul zonei.
Perioada de viață a investiției este 30 de ani, iar în fiecare an se va opera timp de câte 300 de zile.
În ceea ce privește benzile de transport din stația de sortare, acestea vor avea o capacitate de 4,3 tone/oră pentru hârtie și carton, respectiv 2,2 tone/oră pentru plastic și metale.
În condițiile în care se va lucra la parametrii stabiliți, săptămânal se vor obține, la capătul benzii de sortare, 117 tone de hârtie și carton și 176 de tone de plastic și metal.