Cea mai mare problemă a programului de înnoire a parcului auto național, denumit și „Rabla”, vine din faptul că accesul la creditare este în prezent mai dificil decât anul trecut, obiectivul de înlocuire a 60.000 de mașini vechi în 2009 putând fi ratat, potrivit vicepreședintelui APIA. „Programul «Rabla» ar putea începe în maximum zece zile, dacă totul merge bine. Dificultatea cea mai mare pe care poate să o aibă programul de înnoire a parcului auto anul acesta vine din faptul că până acum exista acces aproape nerestricționat la creditare. În condițiile în care accesul la credit este destul de dificil, este posibil ca volumele să nu fie atinse”, a declarat Valmar, care ocupă și funcția de director general al Porsche România, cel mai mare importator de pe piața auto din România.
El a adăugat că pentru a contracara dificultățile pe care le întâmpină potențialii clienți în obținerea de credite, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) s-a gândit la o formulă prin care să fie permise și finanțările în leasing în programul „Rabla”.
Potrivit lui Valmar, sistemul va fi funcțional cel mai probabil în a doua parte a programului de înnoire a parcului auto, nu din februarie.
Oficialul APIA a precizat că începerea programului „Rabla” ar putea relansa vânzările de autoturisme noi, în condițiile în care există și discounturi semnificative oferite de dealeri.
„Atât de ieftine cât sunt mașinile astăzi, nu numai cele importate de Porsche România, dar și în general, că nu vor mai fi niciodată la asemenea prețuri. (…) Este o situație delicată, dealerii au stocuri și de aceea se aruncă în piață discounturi aberante, care nu pot fi susținute economic”, a spus Valmar.
Întrebat dacă mașinile cu discounturi substanțiale sunt totuși vândute cu profit, oficialul Porsche România a răspuns afirmativ.
„Toată lumea vinde pe profit deoarece mașinile au fost importante când leul era mai puternic decât acum, în comparație cu euro”, a arătat Valmar.
El este de părere că în România nu vor mai fi importate în acest an volume record de mașini second-hand, iar acest lucru va duce la creșterea pieței unităților noi.
„Faptul că în Germania funcționează un program «Rabla» cu o primă de casare de 2.500 de euro mă face să cred că germanii vor prefera să caseze mașinile vechi și să primească banii pentru una nouă, nu să le vândă românilor, iar dacă totuși le vor vinde, probabil că prețurile vor fi mai mari, iar ofertele nu vor mai fi la fel de interesante ca până acum”, a explicat Valmar.