APAPR: Introducerea unui randament garantat pensiilor private este riscantă pentru plasamente



Introducerea unui randament minim garantat pentru depunerile la sistemul pensiilor private va împiedica administratorii fondurilor să investească și pe piețele externe, fapt ce poate crește gradul de risc al plasamentelor, potrivit Asociației pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR).
„În cazul introducerii unei asemenea garanții, fondurile de pensii din România nu vor putea face investiții și pe piețele externe, fapt ce poate afecta semnificativ nivelul randamentului, mărind gradul de risc al investițiilor. Aceasta se datorează faptului că toți banii vor fi investiți pe piața financiară din România. În cazul în care economia românească va traversa perioade de recesiune, acest lucru va fi reflectat în întregime în randamentele fondurilor de pensii, neexistând posibilitatea atenuării efectelor nefaste prin investiții pe piețele externe”, se arată într-un comunicat al APAPR remis, vineri, agenției MEDIAFAX.
Scrisoarea deschisă a asociației este adresată autorităților centrale și este semnată de președintele APAPR, Bram Boon.
Asociația are 21 de membrii din rândul băncilor, societăților de asigurare și administrare a investițiilor, precum și administratorilor de fonduri de pensii.
Mai multe organizații ale societății civile au propus, într-o scrisoare deschisă adresată, miercuri, autorităților centrale, introducerea unui randament minim anual garantat al pensiilor private obligatorii, egal cu rata anuală a inflației, care ar trebui asigurat de administratori.
Scrisoarea deschisă este semnată de Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicată, Alina Mungiu Pippdi, președintele Societății Academice din România, Radu Nicosevici, președintele Academiei de Advocacy, Adrian Izvoranu, director în cadrul Confederației Patronale a Industriilor, Serviciilor și Comerțului, Dumitru Costin, președintele Blocului Național Sindical și Bogdan Hossu, președintele Confederației Naționale Sindicale Cartel Alfa.
Potrivit legislației, administratorul unui fond de pensii pe Pilonul II garantează contribuțiile nominale, minus comisionul de administrare al societății.
APAPR atrage atenția că nici statul român nu garantează un nivel al pensiei pe care o vor obține participanții din contribuții mult mai mari la bugetul de asigurări sociale.
„Prin urmare, nu înțelegem cum se poate impune unor administratori privați de fonduri de pensii oferirea unei asemenea garanții, luând în calcul toate constrângerile impuse deja de lege (comisioane limitate, structura de active limitată, cheltuieli de depozitare și tranzacționare)”, se mai arată în comunicat.
Asociația amintește că introducerea unui randament minim anual garantat s-a mai încercat și în anul 2004, iar în momentul în care această lege a fost publicată, niciun administrator de pensii cu experiență nu și-a manifestat interesul de a investi în acest domeniu.
„De aceea, o asemenea modificare a legii, în condițiile în care mai multe firme (…) au realizat investiții de sute de milioane de euro, este în totală contradicție cu practica UE. (…) De aceea, APAPR va sesiza organismele UE în cazul în care acum, firmele din cadrul acestei asociații vor fi forțate să acorde o garanție care nu este cuprinsă în legea actuală”, se precizează în document.
APAPR mai spune că schimbarea „regulilor jocului” va avea consecințe negative majore în plan internațional, România fiind percepută ca o țară cu un climat legislativ instabil, față de care investitorii străini își vor pierde complet interesul, cu efecte „catastrofale” asupra economiei naționale și a balanței de plăți externe.
„Asociația poate oricând să pună la dispoziția părților interesate simulări ale impactului unei asemenea decizii în care se va vedea foarte clar că unde, în aparență, o asemenea măsură este în interesul participanților la acest sistem de pensii, în realitate, aceștia vor ieși păgubiți în momentul pensionării”, se mai spune în scrisoare.
APAPR menționează că în argumentele prezentate în scrisoarea celor șase organizații ale societății civile se face o mare confuzie între două sisteme de pensii complet diferite, sistemul de pensii de tip beneficii definite și sistemul de tip contribuții definite, ultimul fiind introdus și în Romania prin Legea 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat.
Prin Legea 411/2004 administratorilor de pensii private le-au fost impuse atât niveluri maxime de comisioane cât și o structura fixă de active în care pot fi investiți banii participanților.
„În condițiile în care comisioanele sunt limitate prin lege, este greu de înțeles cum impunerea unei garanții privind un nivel minim garantat al randamentului egal cu rata inflației, care presupune costuri suplimentare pentru administrator, poate fi suportată de acesta. Deja legea românească existentă conține prevederi diferite față de legislația internațională similară, impunând suportarea de către administrator a cheltuielilor de depozitare și tranzacționare a instrumentelor în care se investesc contribuțiile participanților”, se mai precizează în scrisoarea APAPR.
Campania de aderare la fondurile de pensii private obligatorii a început la 17 septembrie 2007. Până la 17 ianuarie, angajații cu vârsta sub 35 de ani până la 31 decembrie 2007 sunt obligați să adere la un fond de pensii obligatorii administrate privat. Opțional, salariații între 36 și 45 de ani pot adera la un astfel de fond.
La trei luni de la începerea campaniei, numărul celor care s-au înscris la unul din cele 18 fonduri autorizate să funcționeze pe Pilonul II s-a apropiat de 3,2 milioane.