Se întâmplă chiar în zona centrală a municipiului Rădăuți, mai exact la cele trei blocuri turn situate la kilometrul 0 al orașului. Locatarii din aceste blocuri au parte periodic de reprize de „apă potabilă” care seamănă mai mult cu un precipitat maroniu-roșcat, precipitat „condimentat” cu rugină și alte impurități din instalații.
În cursul zilei de ieri, pe adresa redacției a sosit un e-mail, trimis de un rădăuțean, Mihai Cusaci, în care acesta prezenta cu un umor amărui situația cu care se confruntă locatarii din blocul său.
Mesajul rădăuțeanului
„Astăzi, 22 octombrie 2013, apa așa-zis potabilă a câtorva blocuri din Rădăuți (blocurile turn – 31 în cazul meu) a avut o culoare și un gust (pentru cine a avut curaj să o guste) cu o tentă maro, gen ceai rooibos. Acum nu știam ce să fac, să o gust sau să mă spăl cu ea? Nu oricând ai ocazia să te îmbăiezi cu ceai rooibos, cu efecte demonstrat curative. Dar am decis doar să o fotografiem, deși copiii cereau o cană de apă de la chiuvetă, fiind însetați după joacă.
Acum, nefiind prima oară (probabil nici ultima), „cadoul” ACET-ului nu ne-a prea uimit. Dar am și eu niște întrebări adresate ACET-ului, ca orice cetățean care plătește metrul cub de apă potabilă la prețul stabilit de ACET și pe care eu, muritorul de rând, îl plătesc necrâcnind, ci bucuros fiind că am ce bea și am cu ce mă spăla (nu întotdeauna).
1. De ce nu are și ACET Rădăuți un dispecerat după ora 16, unde să putem afla măcar când o să ne revină „cacao olandeză” la robinete, că să facem reclamații nu îndrăznim.
2. Metrul cub de „ceai rooibos” este la același preț cu apa potabilă?
3. Sănătatea copiilor mei este importantă pentru ACET?
4. Să angajeze și ACET-ul un „curățător” de filtre de centrală (și-ar merita pe deplin salariul), pentru aceste mici incidente. Asta de fapt este o sugestie.”
Rădăuțeanul a mai atașat și câteva fotografii cu imagini care te fac să crezi că la robinetele din apartamentul său nu curge apă potabilă, ci un lichid suspect, care mai degrabă seamănă cu reziduurile de la o instalație petrolieră.
„Am surprins copilul meu cel mic, de 6 ani, cu un pahar în mână, pahar în care era un lichid suspect”
Pentru că nu l-am găsit acasă, miercuri după-amiază l-am căutat la serviciu pe Mihai Cusaci. Tânărul, care este tatăl a doi copii, de 6 și 12 ani, a povestit că problema apei potabile durează de mai multă vreme și că toate demersurile sale au rămas fără rezultat: „Avem o mare problemă. Există anumite perioade de timp când apa care curge la robinet nu este potabilă, nu poate fi folosită nici pentru gătit, nici pentru spălat și nici pentru băut. Cel mai grav e că nu ai cui să te adresezi, reclamațiile pe care le-am făcut au curs în gol… Am sunat la dispecerul de la ACET Suceava și acesta mi-a dat două numere de mobil, însă nu mi-a răspuns nimeni la acestea. În urmă cu circa o lună și jumătate am surprins copilul meu cel mic, de 6 ani, cu un pahar în mână, pahar în care era un lichid suspect și pe care intenționa să-l bea. L-am întrebat ce este acolo, și când mi-a zis că e apă, nu mi-a venit să cred. Avea o culoare asemănătoare celei de pe fațada blocului în care locuiesc, un galben închis, poate un crem roșiatic. Atunci am reclamat și au venit doi angajați de la ACET, care m-au întrebat dacă s-a rezolvat problema, fără să-mi dea nici o explicație. Mai mult, mi-au spus ca pe viitor, dacă mai am de făcut reclamații, să mă adresez numai lor, nu și altora…”
La fel s-a întâmplat și marți seară, când bărbatul a avut surpriza să constate că la robinet curge din nou un lichid maroniu. După ce a adus apă pentru băut și pentru preparat mâncarea de la o fântână din vecinătate, Mihai Cusaci, care este jandarm la Detașamentul Rădăuți, a făcut un duș cu „apă maronie” și a plecat la serviciu: „Aseară (n.r. – marți seară) s-a întâmplat la fel. Apa a fost întreruptă circa două ore și când, în sfârșit, a venit, nu am putut să o folosesc încă circa două ore și jumătate. Trebuia să fac un duș, plecam la serviciu, și până la urmă am făcut cu apa maronie. Pentru necesarul copiilor și pentru gătit am luat apă de la o fântână. Am uitat să vă mai spun că am sunat și la stația de pompe de la Măneuți și mi-au promis că vor lua legătura cu directorul, dar nu s-a întâmplat nimic…”
Bărbatul mai spune că nu este normal ca în condițiile în care plătește prețul impus de ACET, furnizarea apei potabile să fie condiționată de apariția sau nu a unor probleme la această firmă. „Totuși în unele zile apa este așa cum ar trebui să fie permanent, adică potabilă. Însă nu este normal, pentru că eu plătesc prețul impus de ACET pentru apă și nu m-am târguit pentru acesta. M-am adresat și asociației de proprietari din care fac parte, însă și de acolo am aflat că ACET-ul nu a ținut cont nici de reclamațiile celor de acolo…”, a spus Cusaci.
Un alt locatar de pe aceeași scară de bloc și-a exprimat, la fel, nemulțumirea. „Ceea ce s-a întâmplat marți seară se întâmplă de mai multă vreme. Uneori curge o apă roșie cu nisip și vă dați seama nu poate fi folosită la nimic, nici pentru preparatul hranei, nici pentru altceva. Eu am fost plecată în ultima perioadă, dar știu că au mai fost reclamații de la vecini”, a afirmat Liliana Stehneiov.
ACET: În momentul când s-a început furnizarea apei reci au fost angrenate niște resturi, niște reziduuri mecanice
De partea cealaltă, inginerul Costel Florea, directorul agenției ACET Rădăuți, afirmă că problemele de la cele trei blocuri turn pornesc de la o instalație de hidrofor îmbătrânită, instalație care aduce disfuncționalități ori de câte ori se întrerupe furnizarea energiei electrice.
„Pentru aprovizionarea cu apă și asigurarea necesarului la blocurile turn din municipiu, în punctul termic nr. 11 a fost instalată o stație de hidrofor pentru ridicarea presiunii, instalație cu rezervor tampon. Marți seară, între orele 20.00-22.00, a fost întreruptă furnizarea energiei electrice, probabil E.ON-ul a avut o defecțiune în zonă, motiv pentru care, timp de două ore, nu s-a putut furniza apă rece la etajele superioare. Repet, în punctul termic este un rezervor tampon și, cel mai probabil, în momentul când s-a început furnizarea apei reci au fost angrenate niște resturi, niște reziduuri mecanice, care au ajuns pe instalație. Din acest motiv a apărut mizeria din rezervor în instalație. Dar problema s-a remediat, miercuri dimineață am curățat rezervorul din nou, așa cum a mai fost curățat și în vară, și sperăm că pe viitor nu vor mai fi probleme. Nu au fost afectate decât cele trei blocuri turn din centrul municipiului”, a declarat ieri seară inginerul Florea. Directorul agenției ACET Rădăuți vede ca soluție a problemei cu care se confruntă locatarii din cele trei blocuri modernizarea actualelor stații hidrofor: „Poate că prin programul care se derulează acum la Rădăuți, programul de reabilitare a instalațiilor de apă-canal, vor intra în modernizare și aceste stații de hidrofor și nu vom mai avea probleme de acest gen”.
Însă până la momentul când aceste stații vor fi modernizate sau înlocuite, rădăuțenii din cele trei turnuri vor mai avea, cu siguranță, de suportat momente grele din cauza „lichidului vital” furnizat de ACET.
În anul 2013
Apă cu rugină și impurități la robinetele apartamentelor din zona 0 a municipiului Rădăuți
