În topul preferințelor turiștilor români care vor să-și petreacă vacanțe la mare, în hoteluri de lux, all inclusive, la prețuri rezonabile, se află Antalya, provincie situată în sudul Turciei, la poalele munților Taurus, pe litoralul Mării Mediterane. Considerată și „raiul vacanțelor all inclusive”, Antalya s-a impus în primul rând datorită serviciilor excepționale, la un raport corect calitate/preț.
În cadrul unei conferințe de presă organizată recent în Turcia, la Kaya Palazzo Golf Resort din Belek (Antalya), Alin Burcea, directorul general al touroperatorului Paralela 45 și membru fondator al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România, a declarat că ceea ce se întâmplă în Turcia și în Antalya, în special, este o experiență unică, pentru că acum 35 de ani acolo nu era nimic și acum există 450 de hoteluri de patru și cinci stele, iar marea lor majoritate sunt all inclusive.
„Este un concept pe care încercăm și noi să îl implementăm în România, dar nu are legătură cu ceea ce se întâmplă aici. Am avut o analiză pentru sezonul 2019 și am discutat despre următorul sezon. Turcia, în 2018, a avut cel mai bun an de când se face turism în Antalya. În 2019, bazându-se pe asta, au ieșit cu niște tarife mari. Dar România a ajuns să trimită în Antalya 243.280 de turiști într-un an, în 2019. Ca să vă faceți o idee, în 2015 au fost aproape 130.000 de turiști. Asta se datorează și faptului că în ultimii trei ani veniturile au fost mai mari, atât la stat, cât și la privat, și aceste venituri au generat un volum enorm, 240.000 de turiști în Antalya este foarte mult”. Din cei peste 240.000 de turiști români în Antalya, Paralela 45 a avut 25.000, înregistrând în 2019 o creștere de 28% față de anul 2018.
„Antalya s-a vândut fără probleme, deși nu mai este la fel de ieftină ca acum 10 ani”
Alin Burcea a explicat că acum șapte, opt ani touroperatorii români se băteau să ajungă la suta de mii de turiști în Antalya. În anul 2018, care a fost un an excepțional, în opinia fondatorului Agenției de turism Paralela 45, au fost 180.000 de turiști români în Antalya. „ Anul 2019 a fost un an în care Antalya s-a vândut fără probleme, deși nu mai este la fel de ieftină ca acum 10 ani. S-a ajuns la acest volum, suntem pe locul 7 ca număr de turiști în Antalya, după Germania, Rusia, Anglia etc., deși suntem țară mică. Personal nu cred că mai este loc de creștere în 2020, nu mai avem de unde să creștem. Eu aș fi fericit dacă vom rămâne la această cifră. Unul dintre motivele pentru care a crescut foarte mult se datorează faptului că Antalya nu se mai face doar din București, ci din orice oraș din țară cu aeroport, București, Cluj, Timișoara, Iași, Târgu Mureș, Oradea, Arad, Baia Mare, Bacău, Suceava. Pentru anul viitor am propus să facem Antalya și din Constanța, practic este primul charter de outgoing din Constanța. Iar în acest moment, ca vânzări, Constanța este pe primul loc, cu 11% pe data de 23 octombrie. Și tot pentru anul viitor vom avea avion din Cluj către Bodrum”, susține Alin Burcea, unul dintre cei mai cunoscuți oameni de afaceri din România, cu peste 30 de ani experiență în turism, un fin cunoscător al domeniului și al pieței din România.
Curse săptămânale, din Suceava, spre Antalya
Și sucevenii preferă vacanțele în Turcia cu Paralela 45, mai ales că pe perioada de vară, de pe Aeroportul „Ștefan cel Mare” pleacă săptămânal câte o cursă aeriană charter a acestei companii spre Antalya. Aici turiștii găsesc hoteluri luxoase, întinse pe cei peste 300 de km de plajă, și facilități diverse: plaje private, nenumărate restaurante, piscine imense, cluburi și discoteci, locuri de joacă pentru copii, parcuri acvatice, terenuri de sport, centre SPA, hammam, săli de fitness, magazine etc. În Antalya există hoteluri de 5 stele standard, 5 stele superior și 5 stele de lux. Tot de la Alin Burcea am aflat că din numărul total de turiști români care au optat pentru Turcia, 35% au ales plecările din București, 13% charterul cu plecare din Iași, 11% au plecat din Cluj-Napoca, 8% din Bacău. Charterul Antalya – Timișoara s-a aflat pe primul loc, cu 97% în ceea ce privește gradul de ocupare. Cursa charter Antalya – București ocupă locul al doilea, cu 93%, la fel și Antalya – Bacău și Antalya – Cluj-Napoca.
Românii, rușii, bulgarii cumpără lux
Alin Burcea susține că turiștii români preferă hoteluri de lux, deși în ofertele agenției de turism pe care o conduce există și pachete de vacanță la hoteluri mai ieftine. „Ne străduim de ani de zile să vindem hoteluri mai ieftine. Știți ce vor românii? Dacă s-ar putea să cumpere numai Kaya Palazzo Golf Resort din Belek (Antalya), numai Calista Luxury Resort, ar cumpăra. Neamțul nu cumpără Kaya Palazzo, dar balcanii, românii, rușii, bulgarii cumpără lux. Suntem genul care 50 de săptămâni suntem slugi, două săptămâni suntem în vacanță, vrem să fim regi. Se vând hotelurile cu reputație mare, foarte scumpe. Noi, astăzi, 23 octombrie, avem 560 de oameni în Antalya și este 23 octombrie. Acum vin căutătorii de comori care caută hoteluri scumpe. Românii nu cumpără hoteluri economice. Din perspectiva oamenilor de vânzări, pe piețele română, rusă, tarifele sunt puțin mai mari decât pe piața germană. E un turism de lux de masă, de peste 1.000 de euro pe săptămână de persoană, cu all inclusive și transport cu avionul”, susține Alin Burcea.
Cele mai mari reduceri de preț în perioada de Early Booking, de 40%
Reprezentanții Agenției de turism Paralela 45 consideră că și în anul următor, în 2020, Antalya, urmată de Alanya și Bodrum, toate din Turcia, vor fi în topul preferințelor turiștilor români, alături de noi destinații, precum Egipt și Tunisia, cu plecări de pe majoritatea aeroporturilor din România. „Antalya se prefigurează a fi, din nou, vedeta sezonului estival, pentru al treilea an consecutiv. Cele mai mari reduceri de preț în perioada de Early Booking, de 40%, vin de la partenerii noștri hotelieri turci și primele vânzări de vacanțe pentru vara 2020 au fost făcute deja. Turiștii români știu produsul all inclusive turcesc și profită de lansarea Early Booking încă din anul 2019. (…) Foarte mulți turiști și-au făcut vacanța în Egipt vara aceasta și estimăm o creștere de 20% a numărului acestora pentru perioada următoare, ei având posibilitatea să aleagă Hurghada sau Sharm el Sheikh în următoarele luni, la tarife care încep de la 464 de euro/persoană, respectiv de la 521 de euro/persoană, cu toate taxele incluse”, a mai declarat Alin Burcea în cadrul conferinței de presă organizată la Kaya Palazzo Golf Resort din Belek (Antalya), pe 23 octombrie 2019.
Excursii opționale
Turiștii care ajung în Antalya și nu vor să stea 7 zile doar în resort pot opta, contra cost, pentru excursii opționale, foarte atractive, precum Buggy cross: 54 de euro/persoană; Rafting: între 45 și 38 de euro (în funcție de cât de mare este grupul); Rafting cu Off Road Jeep Safari și Speed Boat, la 99 de euro/persoană; Plimbare cu telecabina din Kemer, un jur de 60 de euro/persoană; Plimbarea cu submarinul este în jur de 75 de euro, dar dacă se combină cu shopping în Antalya este 65 de euro/persoană; Side-Aspendos-Manavgat – 55 de euro/persoană; Perghe-Cascada Kurșunlu-Cascada Manavgat-Bazarul tradițional din Manavgat – 55 de euro/persoană; Hammam tradițional – 29 de euro/persoană, 40 de euro/persoană, 50 de euro/persoană sau 80 de euro/VIP; Acvariul din Antalya, care are al doilea mare tunel din Europa (131 de metri), cu este 40 de mii de specii de pești; Croazieră din Antalya pe Marea Mediterană – 60 de euro/persoană. Croaziera din Alanya pe Marea Mediterană – 40 de euro/persoană; Alanya by night – se merge cu telefericul până la Cetatea din Alanya, se vizitează cetatea, peștera Damlatas, cu timp liber de shopping în Alanya, cu cină pe râul Dim din Munții Taurus, unde mesele sunt pe apă – 40 de euro/persoană. Paralela 45 organizează pe tot parcursul anului și circuite turistice, de care sunt interesați din ce în ce mai mulți români.
În Grecia este un turism cu totul diferit față de Antalya
Pentru Paralela 45, a declarat AlinBurcea, anul 2019 a fost unul de succes și datorită pachetelor de vacanță vândute către Grecia și Egipt. Statisticile arată că peste 300.000 de turiști români au ajuns anul acesta în vacanțe în Grecia, fie cu avionul, cu mașina, cu autocarul. „În Grecia este un turism cu totul diferit față de Antalya. În Grecia merg jumătate la pensiuni sau la case private, este un alt concept. Dacă în Antalya 90% dintre turiști merg pe all inclusive, în Grecia este cu totul și cu totul altă poveste. Egiptul vine și el foarte puternic din urmă și în 2019 a fost o cerere foarte mare pe Egipt. Este un pic mai ieftin decât Antalya și vin din urmă cu tarife mai bune, ceea ce înseamnă cam jumătate din ceea ce este aici. Ca noutate pentru anul viitor vom avea Hurghada, cu plecare din Sibiu. Noi am vrea să facem Egiptul și din Iași și Constanța, dar depinde foarte mult de avioane. Pentru această iarnă se vinde foarte bine Austria, dar avem și un charter pe Antalya. Mai avem Egipt, Dubai, unde ne apropiem anul acesta de 70.000 de turiști, unde se pleacă prin toate formele și cu toate companiile, exceptând Tarom, care am înțeles că nu mai zboară. Dar mai avem un experiment, am luat locuri în Mauritius, Maldive și Seychelle”, declară Alin Burcea.
Ofertă generoasă
Paralela 45 are în acest moment o ofertă generoasă: 30 de zboruri săptămânale de tip charter spre Turcia (Antalya, Alanya și Bodrum) și Grecia (Creta, Rodos, Santorini, Zakynthos) din 11 orașe ale țării, în perioada mai/iunie până la finalul lunii septembrie. Anul viitor, în 2020, Paralela 45 va opera un charter din Constanța cu destinația Antalya. Celelalte zboruri spre Antalya sunt programate din București, Cluj-Napoca, Arad, Timișoara, Oradea, Baia Mare, Târgu Mureș, Suceava, Iași, Bacău și sunt realizate cu avioanele companiilor Corendon și Sun Express.
Agenția de turism Paralela 45 aniversează anul viitor 30 de ani de activitate, fiind înființată în aprilie 1990. Compania estimează că va încheia anul 2019 cu un rulaj de 70 de milioane de euro, în creștere cu 20% față de anul 2018. Am aflat de la reprezentanții Agenției de turism Paralela 45 că în acest moment compania are 45 de ghizi însoțitori de grupuri, 600 de zboruri charter către diferite destinații, 180 de itinerarii de circuite turistice și 50 de reprezentanți locali permanenți în destinațiile de vacanță. Agenția Paralela 45 și-a lansat ofertele turistice pentru anul 2020, oferte care pot fi consultate pe site-ul www.paralela45.ro.



