ANRM propune modificarea Legii petrolului pentru a permite companiilor private să investească în sisteme de transport al țițeiului și în terminale proprii, una dintre acestea fiind Rompetrol, care în acest an va pune în funcțiune un terminal petrolier marin în zona portului Midia.
Proiectul de act normativ elaborat de Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM) pentru modificarea Legii petrolului 238/2004 menționează că este necesară realizarea distincției între sistemul național de transport al petrolului și terminalul național petrolier față de astfel de unități private.
„În acest scop sunt propuse modificări (…) ceea ce va permite, în viitor, realizarea de sisteme de transport al petrolului și terminale petroliere în regim privat”, se arată în proiectul de act normativ elaborat de ANRM.
Rompetrol, controlat de compania de stat KazMunaiGaz din Kazakhstan, va finaliza în acest an lucrările de construcție la terminalul petrolier marin de la Marea Neagră, investiție de peste 90 milioane de dolari.
Terminalul, care va fi utilizat pentru importul și exportul de țiței, va permite accesul în zona portului Midia a navelor de mare tonaj și va fi primul competitor al singurei companii care care asigură astfel de servicii, respectiv Oil Terminal Constanța, deținută de stat.
ANRM motivează intenția de a modifica Legea petrolului prin existența unor deficiențe în actul normativ actual, precum absența unui cadru normativ privind operațiunile de înmagazinare subterană a gazelor sau posibilitatea investițiilor în sisteme de transport al petrolului și terminale petroliere private.
Operarea sistemelor de transport al petrolului și a terminalelor petroliere va fi realizată exclusiv în regim de proprietate publică, urmând ca această activitate să fie concesionată proprietarului privat al instalațiilor, potrivit ANRM.
Totodată, ANRM propune ca operațiunile de transport al petrolului prin sistemul național pe terenurile din proprietatea publică a statului și a unităților administrative teritoriale indiferent de autoritatea de care aparțin să fie realizate cu titlu gratuit de Conpet Constanța, compania de stat care asigură aceste servicii.
O altă propunere a ANRM vizează concesionarea activității de înmagazinare subterană a gazelor către titularii acordurilor petroliere care desfășoară activități la data intrării în vigoare a actului normativ și pentru depozitele care se vor construi în viitor, prin apel public de oferte.
Un alt motiv luat în calcul de ANRM la proiectul de modificare a Legii petrolului este reprezentat de taxele pe care unele autorități locale le impun sistemului național de transport al petrolului, care face parte din proprietatea publică a statului, la accesul pe terenuri ale domeniului public.
„Impactul adoptării prezentului proiect de act normativ asupra bugetului de stat se va concretiza în creșterea veniturilor bugetare provenite din redevența și taxa petrolieră, fără a se putea face, însă, o estimare a acestora”, potrivit ANRM.
Volumul veniturilor bugetare depinde de producția obținută din operațiunile de exploatare și de suprafața perimetrelor petroliere, precum și de evoluția prețurilor petrolului și gazelor pe piețele internaționale, explică ANRM.
Prin aprobarea propunerilor din proiectul de act normativ ANRM estimează că exploatarea resurselor de petrol și gaze se va realiza într-un mod mai eficient.
De asemenea, concesionarea operațiunilor de înmagazinare a gazelor naturale va crește siguranța asigurării furnizării de gaze în perioadele cu consum ridicat, și vor putea fi utilizate pentru înmagazinarea gazelor sau a altor fluide cavitățile subterane rezultate în urma activităților miniere de exploatare.
ANRM estimează pentru 2008 venituri din taxe și redevențe miniere și petroliere în creștere cu 11% față de anul trecut, de la 900 de milioane de lei la un miliard de lei.