ANRE: Nu vrem să mișcăm prețurile în perioada următoare și nici nu se poate spune dacă se vor dubla



Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) nu intenționează să majoreze prețurile la electricitate și gaze în perioada următoare, dar nici nu se poate spune în prezent dacă aceste prețuri se vor dubla la finalul procesului de liberalizare, susține șeful ANRE, Dan Plaveti.
Guvernul a aprobat, miercuri, cu o întârziere mai mare de un an, proiectul de lege care reglementează sectorul energetic și liberalizarea prețurilor reglementate, documentul fiind transmis Parlamentului spre aprobare în procedură de urgență.
Aprobarea actului normativ este necesară pentru ca România să evite sancțiuni din partea Comisiei Europene prin declanșarea procedurii de infringement.
proiectul de lege prevede eliminarea tarifelor reglementate până la sfârșitul anului 2013 pt clienții non-casnici și până la sfârșitul anului 2017 pentru clienții casnici, calendarul propriu-zis de eliminare a acestor tarife urmând să fie prezentat după avizul Parlamentului.
„În momentul de față, referitor la prețuri în general, ANRE întotdeauna monitorizează piața, dar în momentul de față nu putem spune nimic despre o majorare. Nu intenționăm să mișcăm prețurile în niciun fel în următoarea perioadă”, a spus Plaveti.
Întrebat de jurnaliști dacă este posibil ca, la finalul acestui proces de liberalizare a prețurilor, să rezulte dublare a prețului energiei electrice, șeful ANRE a arătat că nu se poate răspunde la aceste moment.
„Sincer, nu se poate răspunde cu da sau nu, este o problemă de presupunere. Se pot face oricâte studii despre cum va evolua piața, sunt diferite modele, diferite predicții, dar nu pot confirma nici da, nici nu. Sunt ani când, spre exemplu, am avut o hidroelectricitate foarte bună, cum a fost anul 2010, când prețurile în piață au fost chiar foarte mici, și am avut anul 2011, când hidroelectricitatea a fost foarte proastă și atunci prețurile au început să crească. De asemenea, în funcție de noile investiții care vor exista, mediul concurențial se va dezvolta, de aceea nu vedem neapărat niște majorări semnificative”, a afirmat Plaveti.
El a amintit în același timp că vor fi aplicate și o serie de facilități non-financiare, de genul interzicerii deconectării de la electricitate pentru persoanele care au nevoie de aparate de respirat, indiferent dacă factura a fost sau nu plătită.
„S-a mai reglementat problema legată de dezvoltarea rețelelor de energie electrică și se instituie în sarcina distribuitorilor de a dezvolta rețelele de energie electrică chiar în localități, inclusiv în cazul în care nu este fezabil economic. Se pot face acele dezvoltări sau asocieri între autoritățile locale și distrtibuitorii de eneregie electrică în vederea dezvoltării de rețele în localități”, a adăugat Plaveti.
Prețurile plătite de populație sunt reglementate în prezent de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei, din considerente de protecție socială, dar Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional au cerut Guvernului să liberalizeze prețurile, pentru a le aduce la nivelul din blocul comunitar.
Anul viitor va începe și liberalizarea prețului la gazele furnizate populației.
Un document oficial obținut și prezentat, miercuri, de MEDIAFAX relevă că tarifele reglementate la electricitate vor fi eliminate în șase etape pentru consumatorii industriali și în zece etape pentru consumatorii casnici, Guvernul urmând însă să elimine începând cu anul viitor și tariful social care protejează încă familiile sărace de facturi ridicate la energia electrică
Consumatorii casnici considerați vulnerabili odată cu liberalizarea tarifelor, care vor fi în situația de a nu-și putea achita facturile, vor fi împărțiți în trei categorii, raportat la veniturile familiei, iar tariful social va fi eliminat tot în trei trepte, în intervalul 2013-2015.
În cazul clienților casnici, eliminarea tarifelor reglementate la electricitate, mai mici față de piața concurențială, va începe în iulie 2013, cu un procentaj de 10%, și va continua în același ritm, în două etape semestriale, din 2014.
„Scenariul a fost discutat cu reprezentanții Fondului Monetar Internațional, Uniunii Europene și Băncii Mondiale la ultima misiune a acestora, din luna ianuarie 2012. În cadrul acestui scenariu s-a optat pentru introducerea obligativității pentru furnizorii care practică tarife reglementate să achiziționeze o anumită pondere din energia electrică furnizată consumatorilor de pe piața concurențială, pondere care va crește progresiv conform calendarului propus. Concomitent, în factura tuturor consumatorilor care beneficiază încă de tarife reglementate se va introduce o componentă tarifară care să reflecte costul unitar de energie electrică din piața concurențială”, se arată în document.
Astfel, ponderea din energia electrică furnizată consumatorilor casnici de pe piața concurențială va crește la 10% în iulie 2013, la 20% în ianuarie 2014, la 30% în iulie 2014, la 40% în ianuarie 2015, la 50% în iulie 2015, la 60% în ianuarie 2016, la 70% în iulie 2016, la 80% în ianuarie 2017, la 90% în iulie 2017 și la 100% în decembrie 2017.
În cazul consumatorilor industriali, această pondere va crește într-un ritm mai rapid, respectiv la 15% încă din septembrie 2012, la 30% din ianuarie 2013, la 45% din aprilie 2013, la 65% din iulie 2013, la 85% din septembrie 2013 și la 100% din ianuarie 2014.
Executivul consideră că acest scenariu reduce riscul financiar al furnizorului, având în vedere posibilitatea de actualizare trimestrială a componentei tarifare refelectând costul achiziției energiei electrice în sistem concurențial, permite implementarea graduală a prețurilor concurențiale pentru fiecare tip de consumator, evitând „creșteri bruște și semnificative” ale prețurilor la consumatorii finali de energie electrică și nu provoacă șocuri de creștere a prețurilor pe piața angro de electricitate.
În același timp, Guvernul arată că acest scenariu permite controlul procesului, fiind posibilă „oprirea, suspendarea, încetarea sau revenirea la o etapă anterioară” dacă efectele la consumatorul final indică „afectarea gravă a suportării valorii facturilor” sau sunt produse distorsiuni necontrolate pe piața angro de energie electrică.
Tariful social pentru consumatorii vulnerabili va fi eliminat încă de la începutul anului viitor pentru persoanele și familiile care vor fi încadrate în prima tranșă de venit, în timp ce familiile din a doua tranșă de venit vor mai fi protejate doar un an, până în ianuarie 2014, prin acest tarif social. Procesul va fi încheiat în ianuarie 2015, când tariful social va fi eliminat și pentru celelalte familii vulnerabile.
În urma eliminării tarifului social, statul va acorda ajutoare financiare, dar, conform unui document guvernamental prezentat recent de MEDIAFAX, acest ajutor va fi acordat numai persoanelor sau familiilor cu un venit net mediu lunar mai mic sau egal cu salariul minim pe economie.
Salariul minim pe economie este 700 de lei pe lună.
În România sunt 8,36 milioane de consumatori casnici de electricitate și gaze naturale, iar numărul consumatorilor vulnerabili este estimat între 1,15 milioane și 1,4 milioane de clienți (14-17% din total ), astfel că între 6,9 și 7,2 milioane de consumatori ar urma să suporte majorările de preț.
Categoriile de consumatori considerați vulnerabili și modalitățile de protejare a acestora vor fi stabilite până la sfârșitul lunii aprilie.
Totodată, furnizorii ar putea fi obligați să trateze cu prioritate reclamațiile venite de la consumatorii vulnerabili, să le acorde asistență la interpretarea facturilor sau să le deconteze factura în numerar la domiciliu.
Un raport publicat în urmă cu un an de Centrul Român de Politici Europene (CRPE) amintea că o investigație realizată în 2006 de Comisia Europeană a artătat că liberalizarea piețelor de energie, în primul rând a gazului, dar și în electricitate, se confruntă cu dificultăți în principal din cauza controlului producătorilor asupra rețelelor de transport, aceștia blocând accesul competitorilor la piață, precum și a lipsei de independență a unora dintre reglementatorii naționali de energie, aceștia aflându-se în multe cazuri sub influența politicului.
În raport se arăta că, aAcolo unde reglementatorii nu sunt independenți de politic, acest lucru avantajează unele companii de stat din sectorul energiei sau întârzie liberalizarea piețelor pentru consumatorii finali, de teamă că prețurile vor crește prea mult, ceea ce costă pierderea electoratului.