ANPM: 14.000 de tone de deșeuri de pe nava Flaminia reprezintă „import ilegal”



Nava Flaminia, sub pavilion german, distrusă parțial în urma unui incendiu anul trecut, conține 23.000 de tone de deșeuri, iar 14.000 de tone dintre acestea au fost declarate „import ilegal” de către autoritățile române, acestea trebuind să fie preluate de către statul german.
Reprezentanții firmei care operează nava Flaminia, sub pavilion german, au primit, marți, avizul pentru gestionarea a 9.000 de tone de deșeuri care se află pe vas, însă autoritățile române nu au dat aviz pentru gestionarea altor 14.000 de tone de deșeuri pe care le-au declarat „import ilegal”, a declarat președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului (ANPM), Mihail Fâcă, prezent în Prahova la inaugurarea unei stații de producere a energiei pe bază de biogaz.
Mihail Fâcă a precizat că cele 14.000 de tone de deșeuri declarate „import ilegal” vor trebui să fie preluate de către statul german.
Întrebat în ce constau deșeurile pe care autoritățile române le-au declarat import ilegal, președintele ANPM a precizat că cele 14.000 de tone de deșeuri sunt ambalate în containere care conțin mâncare alterată, doze de băuturi răcoritoare, mobilă, materiale textile, pantofi.
„Mai există niște containere despre care nu știm ce conțin, dar din aceeași calitate, adică nu există niciun fel de container cu substanțe periculoase, explozibile sau minuni de genul acesta. Așa ceva nu există”, a adăugat Mihail Fâcă.
Șeful ANPM a mai spus că din totalul de 9.000 de tone de deșeuri pentru care autoritățile române au dat acordul privind gestionarea pe teritoriul României, 8.000 de tone sunt fier vechi și o mie de tone sunt șlam, un produs care va fi folosit de către fabrici de ciment din România.
„Este chiar interesul lor (al fabricilor de ciment – n.r.), fiindcă are proprietăți combustibile foarte bune”, a spus Fâcă.
De asemenea, întrebat despre apele uzate de pe nava Flaminia, președintele ANPM nu a precizat despre ce cantitate este vorba, însă a spus că acea apă poate fi epurată în „absolut orice stație de epurare din țară care are autorizație și acord de mediu”.
„Acea apă este o apă rezultată din procesul tehnologic, adică fierul îl scot de pe navă, îl pun într-un bazin etanș, unde îl spală pentru decontaminare. Apa aceea care rămâne în urma spălării trece printr-o stație de epurare mobilă a operatorului respectiv, ajunge la caracteristicile NTP 02, care înseamnă la nivelul apei municipale de canalizare și se poate trece printr-o stație de epurare”, a explicat Fâcă.
Acesta a mai afirmat că nu poate spune unde va fi epurată acea apă, acest aspect fiind „o chestie contractuală între operatorul care face epurarea și o stație de epurare” și că autoritățile române vor verifica, prin Garda de Mediu, dacă stația de epurare respectivă respectă toate condițiile impuse prin lege.
Nava portcontainer MSC Flaminia, sub pavilion german, a acostat, în luna mai, în Portul Constanța, așteptând aprobări de la autoritățile române pentru a fi decontaminată de deșeuri periculoase și reparată la Șantierul Maval Daewoo din Mangalia, după ce a luat foc în largul Oceanului Atlantic, în 2012.
„Gândul” a relatat că între cele 2.876 de containere pe care nava MSC Flaminia le transporta, în luna iulie 2012, de la Charleston, SUA, către Antwerp, Belgia, în jur de 150 conțineau substanțe chimice clasificate ca deșeuri periculoase. În incendiul provocat de o explozie la bordul navei au fost distruse sau deteriorate parțial aproximativ 120 de containere cu astfel de substanțe, declara prefectul de Constanța, Eugen Bola, pentru „Gândul”.
INSEMEX Petroșani, institut care verifică pericolul de explozie a gazelor acumulate în mine și face studii de securitate minieră, a stabilit că la bordul MSC Flaminia nu există risc de explozie, în condiții normale de temperatură și de exploatare.
Presa a relatat, în ultima perioadă, că apele uzate rămase pe nava Flaminia în urma stingerii incendiului vor fi transportate la o firmă din Prahova, unde ar urma să fie epurate.
Autoritățile din Prahova spuneau însă că nu vor fi de acord ca apele uzate de pe nava MSC Flaminia să fie aduse la Ploiești pentru a fi epurate și au solicitat autorităților puncte de vedere oficiale privind parcursul acestor deșeuri pe teritoriul României.