ANPC vrea să elaboreze un proiect de lege pentru protecția celor care folosesc servicii bancare



Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor vrea să elaboreze un proiect de lege cu măsuri de protecție a celor care folosesc serviciile financiar-bancare, după ce în urma unor controale la instituții bancare au fost găsite nereguli în relația client-bancă, mai multe bănci fiind amendate.
Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), secretarul de stat Dan Vlaicu, a declarat, ieri, într-o conferință de presă, că în ultimele luni specialiștii Autorității și inspectori ai Inspectoratului Teritorial pentru Protecția Consumatorilor București – Ilfov au verificat 20 de instituții bancare.
În urma acestor controale, 14 bănci au fost sancționate pentru încălcarea drepturilor consumatorilor, valoarea amenzilor fiind de 150.000 de lei.
Președintele ANPC a precizat că au fost amendate Banca Românească, BCR, ABN AMRO Bank, Volksbank, Credit Europe Bank, Unicredit Tiriac Bank, Piraeus Bank, Raiffesen Bank, BRD-Groupe Societe Generale SA, CEC SA, Bancpost SA, OTP Bank România SA, Libra Bank, Carpatica.
Dintre acestea, BCR, ABN AMRO Bank, Unicredit Tiriac Bank, CEC SA și Bancpost au contestat în instanță procesele verbale de sancționare, a precizat Vlaicu.
Abateri în relația client-bancă
Controlul inspectorilor ANPC a evidențiat mai multe abateri în relația client-bancă, cum ar fi comisioane introduse pe parcursul derulării contractului care nu erau menționate la momentul încheierii acestuia (comision de administrare cont, comision de depunere), tarife disproporționate (perceperea tarifului pentru eliberarea unei adrese/adeverințe necesare consumatorului în cazul în care acesta efectua o rambursare anticipată, prin refinanțare externă), modificarea unilaterală a dobânzilor și comisioanelor fără notificare.
Neafișarea comisioanelor bancare pentru operații curente, deficiențe în funcționarea cardurilor bancare, nerespectarea ofertelor publicitare, comportament abuziv al angajaților băncilor (limbaj grosolan, refuzul de a prelua reclamații) sunt alte nereguli depistate de inspectorii ANPC.
Echipa de control a insistat, de asemenea, și pe stabilirea existenței clauzelor abuzive în contracte, a precizat Vlaicu.
693 de reclamații privind serviciile financiar-bancare.
Potrivit lui Vlaicu, de la începutul anului au fost înregistrate, la nivelul întregii țări, 693 de reclamații privind serviciile financiar-bancare. Reclamațiile făceau referire și la rambursări anticipate neoperate în cont, tranzacții bancare eronate, lichidări de conturi neoperate, înregistrarea consumatorilor la Biroul de Credit pentru datorii pe care aceștia de fapt nu le aveau și fără a fi notificați, calcul greșit la lichidarea conturilor, consumatorii fiind obligați să plătească de mai multe ori aceleași comisioane și penalități pentru rate deja achitate, informarea incorectă și incompletă a consumatorilor cu privire la condițiile de creditare, înainte de semnarea contractului de credit.
Analiza începută de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a dus la concluzia că este nevoie de reglementări suplimentare a relației client-bancă. De aceea, reprezentanții ANPC s-au întâlnit cu cei ai Asociației Române a Băncilor (ARB).
Asigurarea protecție pentru clienții băncilor
Secretarul de stat Dan Vlaicu a anunțat că, în scopul asigurării protecție pentru clienții băncilor, ANPC va iniția o lege cu măsuri de protecție a consumatorilor de servicii financiare, privind stabilirea unor comisioane nemodificabile ca valoare, fixe sau procent, pe toată durata derulării unui contract de credit, aceste comisioane putându-se modifica doar în sensul diminuării sau eliminării lor.
O altă măsură ar fi stabilirea unei formule clare și transparente de calcul a dobânzii variabile. Astfel, dobânda fiecărei bănci, pentru fiecare produs de credit, va fi formată din dobânda de bază a acelei bănci, pentru acel produs, plus o marjă de profit și risc, aceasta din urmă fiind nemodificabilă.
În proiect va fi prevăzut și că pentru modificarea dobânzii de bază, banca are obligația de a notifica clientul prin intermediul extrasului de cont sau printr-o anexă la extras. Extrasul poate fi transmis clientului prin poștă sau poate fi păstrat în bancă, la dispoziția acestuia, conform opțiunii împrumutatului la data semnării contractului. Clientul are opțiunea să accepte plata comisionului și să deruleze în continuare creditul în noile condiții de cost, să ramburseze integral creditul sau să transfere creditul la altă bancă.