ANPC: Universități, amendate pentru nereguli cu taxele de înscriere și de examen



Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a făcut peste o sută de controale la universități, unde s-au constatat nereguli privind înregistrările taxelor, astfel aplicându-se amenzi în valoare de 50.000 lei, dar și avertismente.
Potrivit unui comunicat de joi al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), au fot desfășurate controale în 118 universități, pentru verificarea respectării prevederilor legale privind protecția consumatorilor la încheierea contractelor de studii.
Pentru abaterile constatate au fost aplicate 17 amenzi contravenționale, în valoare de 50.000 de lei, și 39 de avertismente, precizează sursa citată.
Astfel, au fost verificate listele tarifelor pentru cursuri și alte activități educaționale, dar și actele din care să rezulte obiectul de activitatea unităților de învățământ.
La câteva din universitățile verificate, nu a fost găsit codul unic de înregistrare din care să rezulte obiectul de activitate pentru care unitatea de învățământ a fost autorizată să funcționeze sau programul de funcționare (Dolj). De asemenea, nu erau afișate listele cu tarifele aferente cursurilor și condițiile de plată (Vaslui, Iași, Cluj, Bihor) sau taxele percepute în anul școlar 2012-2013 pentru înscriere, școlarizare și reexaminare (Vrancea).
Potrivit sursei citate, în universitățile verificate din județul Neamț nu erau înscrise taxele percepute la depunerea dosarului de înscriere, taxele anuale de școlarizare, taxele de examinare sau reexaminare pentru fiecare disciplină în situația neprezentării sau a nepromovării unui examen, menționându-se doar că acestea sunt aprobate de Senatul universității.
De asemenea, în unele cazuri era condiționată primirea dosarului de completarea unei declarații pe proprie răspundere prin care candidatul se angaja că nu va urma simultan mai mult de două programe de studii, indiferent de nivelul și forma de finanțare.
La verificarea existenței contractelor de studii și a respectării prevederilor legale privind protecția consumatorilor au fost întâlnite cazuri în care din contract lipseau taxele percepute, existând doar clauza conform căreia Senatul universității are dreptul de a fixa sau modifica în mod unilateral taxele aferente desfășurării procesului didactic.
„În contractul de studii era stipulat că studentul se obligă la plata integrală a taxei de școlarizare stabilită pentru anul școlar respectiv, eliberarea dosarului de studii fiind condiționată de achitarea integrală a taxei, fiind încălcată libertatea de a lua decizii la achiziționarea de servicii, sau nu se restituia taxa plătită în cazul retragerii dosarului de studii, a exmatriculării sau a transferării la alte instituții, impunându-se clauze care ar fi putut favoriza folosirea unor practici incorecte”, mai arată reprezentanții ANPC.
Și la câteva universități din Vrancea, reprezentanții instituției de control au găsit „o fișă-contract” în care nu erau redactate toate informațiile utile studenților, respectiv nu erau trecute taxa de re-re-examinare, taxa de reînscriere, taxa de refacere a lucrărilor practice sau penalități, în timp ce în Harghita, în urma verificărilor efectuate, inspectorii ANPC au găsit că valoarea taxelor școlare și modalitățile de plată nu erau trecute în contract.
În unitățile de învățământ verificate în județul Brașov au fost găsite nereguli la contractele încheiate cu studenții, respectiv nu se menționa forma de învățământ la care a fost admis studentul și tarifele aferente anului de studiu respectiv, precum și modul de achitare a acestora în cazul formei de învățământ cu taxă. Totodată, au fost încheiate contracte ce cuprindeau două părți: contractul de școlarizare – în care nu se menționa explicit durata acestuia și un contract de studii – în care nu se indicau tariful anului de studiu și condițiile de plată, aceste informații fiind afișate doar la casieria universității.
De asemenea, în contractele anuale de studii nu existau informații referitoare la structura anului universitar, disciplinele care se parcurg și numărul de credite la disciplinele obligatorii, precum și numărul minim de credite pentru înscrierea în anul viitor.
În urma controalelor desfășurate în universități au mai fost găsite nereguli cu privire la neprecizarea condițiilor de reziliere a contractului (Iași), a modului de restituire a taxelor achitate în plus peste perioada de școlarizare (Suceava), neindicarea tuturor taxelor percepute stabilite prin hotărârea Senatului universității (Dâmbovița), inexistența în contracte a clauzelor de reziliere sau de încetare a contractului (București).
„În Iași – în contract erau prevăzute la «Termene și condiții de plata » că taxele achitate nu se returnează în nici o situație și la «Drepturile și obligațiile studentului » că nu poate solicita restituirea taxelor achitate în cazul exmatriculării sau al continuării studiilor la altă instituție și că trebuie să achite integral taxa de studii pentru întreg anul universitar”, mai precizează sursa citată.
Controalele au fost desfășurate în perioada 8 – 17 octombrie 2012.