Reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor atrag atenția că Uniunea Europeană nu a emis criteriile de etichetare ecologică pentru curățătorii și spălătorii de rufe, de covoare și auto în niciunul din state, astfel că cetățenii sunt înșelați de publicitatea în acest sens.
Conform Legii 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte, afirmațiile, declarațiile, siglele care prezintă sau indică faptul că unele din aceste servicii au avantaje de mediu, fiind „ecologice”, sunt înșelătoare.
Eticheta UE ecologică poate fi utilizată numai pentru produsele sau serviciile care respectă criteriile de etichetare ecologică ale Uniunii Europene, aplicabile produselor sau serviciilor în cauză și cărora le-a fost acordată eticheta ecologică, a declarat, joi, într-o conferință de presă, președintele Autoritatății Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Constantin Cerbulescu.
La acest moment, nu există în niciunul dintre statele membre decizia cu criteriile de etichetare UE ecologică pentru curățătorii și spălătorii de rufe, de covoare și auto. Astfel, este interzisă orice reclamă falsă sau înșelătoare ori folosirea oricărei etichete sau sigle care ar putea fi confundată cu eticheta UE ecologică.
Simbolul etichetei ecologice europene este o floare cu petale sub formă de steluțe, iar eticheta UE ecologică este voluntară.
Șeful ANPC a precizat că afirmațiile legate de mediu au devenit o practică ce își propune să sugereze sau să creeze impresia că un produs sau un serviciu este ecologic, respectiv că are un impact pozitiv asupra mediului și că îl protejează sau este mai puțin dăunător decât bunurile sau serviciile concurente.
Atunci când astfel de afirmații nu sunt adevărate sau nu pot fi verificate, această practică poate fi descrisă ca „green washing” sau publicitate ecologică înșelătoare.
Afirmațiile sau declarațiile care indică faptul că produsele sau serviciile au avantaje de mediu generale – cum ar fi „ecologice”, „eco”, „sigure din punct de vedere ecologic”, „prietenoase cu mediul”, „prietenoase cu natura”, „nu poluează mediul” și un logo ecologic specificat în criterii, de tipul „Mai bine pentru mediu…mai bine pentru tine”, nu trebuie să fie utilizate dacă produsele sau servicile respective nu au obținut dreptul de acordare a etichetei UE ecologice.
Mare parte din prestatori de servicii de spălătorie și sau curățătorie de rufe, de covoare și auto controlați prezentau, prin afirmații, declarații, documente, sau indicau în sigla unității că serviciile sunt „ecologice” și au avantaje de mediu, promovând o publicitate înșelătoare și încălcând în acest mod prevederile Legii 363/2007, în baza căreia s-au aplicat sancțiuni și s-au emis totodată decizii de încetare a practicii comerciale incorecte.
De exemplu, ANPC a găsit operatori economici care aveau conținute în denumirea unității din exteriorul clădirii „curățătorie chimică ecologică”, respectiv „spălătorie ecologică”, fără ca serviciile respective să aibă dreptul de a purta eticheta ecologică, sau care aveau tipărit pe bonurile de comandă „spălătorie-curățătorie ecologică”, fără ca unitățile să poată face dovada că serviciul prestat este ecologic.
De asemenea, inspectorii au găsit un operator economic pe a cărui siglă era menționat „spălătorie auto ecologică”, reprezentantul societății motivând faptul că „dacă utilizează detergent biodegradabil (SIPOM), serviciul prestat este ecologic”. Reprezentanții ANPC au precizat că, în general, eticheta ecologică europeană poate fi obținută numai atunci când se iau măsuri pentru economisirea apei și a energiei, pentru reducerea deșeurilor, măsuri de ameliorare a mediului, toate trebuind să fie dovedite cu documente.
ANPC a mai găsit și un operator economic care la intrarea în unitate avea afișat „spălătorie ecologică”, fără să aibă dreptul de acordare a etichetei ecologice. Prestatorul de servicii punea la dispoziția consumatorilor pliante cu afirmația „noua alternativă ecologică la curățătoria chimică”, consumatorii fiind induși în eroare atât prin acest mod de prezentare, cât și prin afișarea siglei de „spălătorie ecologică”.
De asemenea, potrivit ANPC, unii operatori economici, deși erau autorizați pentru spălarea și curățarea uscată/chimică a articolelor textile și a produselor din blană, își făceau reclamă de „curățătorie ecologică” pe firma din exteriorul unității.