ANPC: Produse cu „ingrediente sfinte” sau care conțineau grăsimi animale, vândute ca produse de post



Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au dat amenzi de peste 700.000 de lei agenților economici care comercializau produse de post care conțineau lapte, ouă sau grăsimi vegetale ori cu „ingrediente sfinte”.
Potrivit ANPC, într-o rețea de magazine din București, comisarii au constatat la comercializare produsele „Baigli cu nucă” și „Cornuri Luci”, marca „Uau! Sunt ca și cele de acasă”, în prezentarea cărora se declara că sunt pregătite cu „ingrediente sfinte”, deși, conform compoziției declarate, aceste sortimente conțin și acid citric, aromă natural identică de unt, uleiuri hidrogenate.
La raionul alocat produselor de cofetărie dintr-o rețea de magazine din București a fost găsit expus la vânzare sortimentul „Ana Caramel”, miniprăjituri ambalate și etichetate în mod eronat în magazin cu ingredientele blat cacao însiropat, coniac, aromă de ciocolată, alune prăjite, glazură ciocolată, deși conform etichetei emisă de producător, aplicată pe ambalajul de transport, produsul era denumit „Ana Post” și conținea zahăr, lămâie, ulei, praf de copt, făină, nucă, jeleu, astfel în realitate fiind comercializat un produs de post sub o altă denumire, implicit obținut din alte ingrediente, inducând în eroare consumatorii, a precizat ANPC.
ANPC a verificat, în perioada 28 noiembrie – 2 decembrie, 494 de operatori economici, dintre care la 359 (73 la sută) comisarii au constatat deficiențe. ANPC a controlat peste 17,6 tone de produse alimentare, din care aproximativ nouă tone (48 la sută) nu se încadrau în prevederile legale privind protecția consumatorilor, a declarat marți șeful Autorității, Constantin Cerbulescu.
Inspectorii au oprit definitiv și au retras de la comercializare peste 174 de kilograme de produse alimentare, în valoare de 2.106 lei, produse improprii consumului uman, au oprit temporar de la comercializare aproximativ opt tone de produse alimentare, în valoare de 72.000 de lei pâna la remedierea neconformităților constatate.
ANPC a aplicat 384 de sancțiuni contravenționale dintre care 178 de avertismente și 206 amenzi contravenționale în valoare de 675.000 de lei pentru încălcarea reglementărilor privind protecția consumatorilor, potrivit lui Cerbulescu.
Comisarii au găsit abateri la calitatea produselor, unele fiind expirate. Peste 20 la sută dintre produsele verificate nu ofereau consumatorilor informatiile obligatorii, care să permită alegerea sortimentului dorit, lipsea eticheta, sau erau scrise unele mențiuni care puteau induce în eroare consumatorii, ca de exemplu folosirea unor denumiri ale preparatelor din carne precum șnițel, parizer, salam, cârnați, cremwurști la care s-a atașat sintagma „vegetal”, a subliniat președintele ANPC.
De exemplu, în București se comercializa sub denumirea de iaurt de post, înscrisă pe eticheta de raft, un produs, „Desert din extract de soia fermentat cu adaos de cereale”. În Alba Iulia se comercializează „cozonac de post”, având aplicat pe ambalaj o etichetă autocolantă în care se menționează „produs de post”, deși în rubrica de ingrediente este menționat adaosul de zer praf, dezinformând astfel consumatorul asupra naturii și caracteristicii produsului, potrivit ANPC.