ANPC: Nu există garanție europeană pentru produsele achiziționate online din alte state



Persoanele care achiziționează produse online din alte țări trebuie să fie foarte atente la condițiile vânzătorului și să știe că nu există garanție europeană pentru respectivele produse, garanția fiind acordată în țara de unde au fost cumpărate acestea, afirmă Mihail Meiu, director în cadrul ANPC.
Directorul ANPC a atras atenția asupra achizițiilor de pe Internet din străinătate și plata cu cardul, întrucât autoritatea pentru protecția consumatorului din România nu poate interveni în cazurile transfrontaliere, dacă există probleme, mai ales cele privind garanția.
„Nu există garanție europeană, garanția ți-o dă vânzătorul din țara ta. Degeaba cumperi un produs din străinătate crezând că o să ai garanție în România. Trebuie să te întorci cu produsul în țara respectivă și acolo să încerci ceva”, a spus Meiu într-o conferință de presă organizată de Visa Europe.
El a arătat că utilizatorii de Internet sunt foarte tentați să cumpere produse online, dar în acest tip de comerț sunt foarte multe capcane în care un consumator neavizat poate să cadă. Acesta trebuie să citească foarte bine condițiile, dacă respectivul comerciant vinde și în România, care sunt costurile de transport și cum se acordă garanția, fiecare țară putând să impună propriile condiții, cu aspecte suplimentare față de directiva europeană care reglementează acest domeniu.
Comisia Europeană are în lucru un proiect de regulament privind realizarea unor sisteme alternative de soluționare a plângerilor consumatorilor, inclusiv cele transfrontaliere, la care ANPC participă în cadrul unor grupuri de lucru.
Regulamentul va prevede rezolvarea pe cale amiabilă a plângerilor transfrontaliere, pe o platformă online, unde consumatorul va depune plângerea, la care atașează documente justificative, acestea fiind analizate ulterior și soluționate.
Aderarea comercianților la acest sistem este voluntară, iar cei care au intenția să înșele consumatorul nu vor adera la sistem, caz în care cel care cumpără nu va fi protejat de această lege, apreciază Meiu.
ANPC primește circa 60.000 de reclamații pe an din toate domeniile, dintre care jumătate sunt întemeiate. O parte dintre reclamații privesc probleme de comerț transfrontalier, pe care instituția nu le poate soluționa.