ANPC: Circa opt milioane de persoane beneficiază de noile prevederi privind rambursarea creditelor



Aproximativ opt milioane de consumatori care au accesat anii trecuți credite bancare beneficiază de prevederile ordonanței de Guvern care reglementează rambursarea anticipată a creditelor, a declarat președintele Agenției Nationale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), Constantin Cerbulescu.
Cerbulescu a afirmat la Ploiești, într-o conferință de presă, că aproximativ opt milioane de consumatori români care au contractat în ultimii ani credite bancare sub diverse forme beneficiază de noul act normativ care reglementează relația dintre bănci și clienții care contractează credite, transmite corespondentul MEDIAFAX.
El a precizat că, potrivit ordonanței de Guvern, noile contracte de credit pe care clienții le vor încheia cu băncile vor fi unele standard, în care băncile vor fi obligate să aducă la cunoștința clienților „absolut tot ceea ce înseamnă costurile pe care banca le solicită pentru eventualele acțiuni pe care le întreprinde în favoarea consumatorului”.
„În același timp există obligația de a-l informa pe consumator cu absolut tot ceea ce înseamnă dobânda anuală efectivă și există o formulă de calcul pentru toate băncile (…) consumatorul poate cunoaște și poate ști în același timp și un grafic de rambursare a creditului respectiv, deci el este informat din timp, are posibilitatea să analizeze contractul respectiv, are posibilitatea să ia o hotărâre în cunoștință de cauză”, a spus Cerbulescu.
Potrivit șefului ANPC, comisioanele de rambursare pentru credite sunt, potrivit directivelor europene, de 0,5% pentru creditele de până la un an și de 1% din valoarea creditului pentru creditele care se întind pe o durată mai mare de un an.
Dacă directiva europeană care reglementează acest aspect prevede aceste comisioane de rambursare anticipată doar pentru creditele de consum, legea română stipulează, mai nou, ca aceleași comisioane să fie valabile în cazul rambursării anticipate a creditelor ipotecare și a celor de tip leasing.
În plus, aceleași comisioane se aplică și creditelor în derulare, Cerbulescu explicând că un credit în derulare nu înseamnă retroactiv.
De la începutul lunii mai, Oficiul pentru Protecția Consumatorilor Prahova a primit 35 de reclamații legate de activitatea mai multor bănci, cele mai multe dintre reclamații având ca obiect nemulțumiri ale clienților în legătură cu contracte de credit, a declarat șeful OPC Prahova, Cristian Toader.