Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) va promova o lege de reglementare a companiilor specializate în recuperarea creanțelor, inclusiv cele bancare, pentru a limita unele abuzuri asupra debitorilor, a declarat directorul direcției armonizare legislație din ANPC, Mihai Meiu.
„Se spune că până la urmă consumatorul nu este interesat cui dă banii înapoi. S-a constat că aceste cesiuni de creanțe fac ca societatea de recuperare să fie mult mai activă (…) Sunt cazuri în care s-au dat 30-40-50 de telefoane pe zi, s-au sunat și vecinii, și copiii…. dar vom reglementa și asta. Avem o lege de reglementare a acestor societăți de recuperare, ne-am inspirat din ce au făcut alții nu am inventat-o noi”, a spus Meiu la colocviul „Consecințe juridice generate de intrarea în vigoarea a modificărilor Legii nr.193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori”, eveniment inclus în seria de manifestări Colocviile juridice al BNR .
El a precizat că ANPC a mai înaintat în Parlament un proiect de lege pentru reglementarea firmelor de recuperare de creanțe, care a fost însă respins, la presiunea comunității bancare.
Întrebat dacă este posibil ca noul proiect să fie promovat prin ordonanță de guvern, Meiu nu a putut confirma, arătând că preferă să nu comenteze mai mult pe acest subiect.
În ultima scrisoare de intenție transmisă FMI, autoritățile s-au angajat să nu promoveze legea falimentului personal sau legea privind colectarea creanțelor și să amâne pe o perioadă de șase luni modificarea Legii 193/2000, care ar permite ANPC sau asociațiilor de consumatori să desființeze prin instanță clauzele abuzive practicate de bănci din tot portofoliul de împrumuturi deținut de o instituție de credit.
Potrivit jucătorilor din piață, creditele de consum sunt vândute de bănci în prezent și la sub 10% din valoarea împrumutată.
Pe de altă partel, debitorii beneficiază în multe cazuri de condiții mai bune din partea firmelor de recuperare, care negociază chiar și până la 50% din valoarea împrumuturilor, în timp ce instituțiile bancare oferă ca soluție pentru clienți doar refinanțărea întregii valori a creditului, pentru a nu crea precedente.