ANPC: Agenții imobiliari trebuie să informeze complet și corect clienții înainte de precontract



Agenții imobiliari vor fi obligați să informeze complet și corect clienții din etapa precontractuală, să le furnizeze toate informațiile esențiale despre imobil sau teren și să respecte clauzele contractuale, altfel putând fi amendați cu sume între 3.000 și 30.000 de lei. Potrivit unui proiect de act normativ elaborat de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), agenții imobiliari sunt obligați să informeze complet, corect și precis consumatorii încă din etapa precontractuală cu privire la prețurile practicate pe piață pentru tipul de imobil care urmează a se tranzacționa, statutul planificării și dezvoltării zonei în baza planului urbanistic zonal, reglementările locale aplicabile, deficiențele și alte inconveniente cunoscute de agenția imobiliară sau pe care în mod rezonabil putea să le cunoască, incluzând surse de zgomot, umezeală, poluare, miros, pericol de inundații sau surpări, organizarea în apropiere a unor manifestări populare periodice, istoricul terenului sau al clădirii, posibile dezavantaje ale vecinătăților.
De asemenea, agenții imobiliari vor fi obligați să își informeze clienții despre nivelul comisionului practicat de agenție și situația juridică a imobilului, inclusiv o declarație pe proprie răspundere a tuturor proprietarilor că imobilul nu este grevat de sarcini și nu se află în litigiu, despre declarația agenției imobiliare că din punct de vedere legal și în condițiile date tranzacția se poate încheia, sarcina asigurării resurselor financiare rămânând în seama cumpărătorului, despre nivelul estimativ al costurilor care urmează să fie suportate de consumator pentru obținerea documentelor și întocmirea actelor necesare încheierii tranzacției, precizează ANPC într-un comunicat de luni.
O prevedere foarte importantă este cea referitoare la clauza de penalizare. Potrivit ANPC, în prezent agențiile imobiliare au clauze abuzive în contracte prin care îi obligă pe consumatorii care se răzgândesc să plătească sume de bani foarte mari drept penalizare.
După apariția acestui act normativ, consumatorii vor plăti doar suma sau comisionul pe care l-ar fi plătit dacă tranzacția ar fi avut loc (comisionul datorat agenției).
Una dintre mențiunile în avantajul consumatorilor se referă la faptul că agenția imobiliară nu poate insera în contract clauze care limitează sau condiționează dreptul altor persoane de a cumpăra imobilul vizitat.
Contractul pe care agenția de intermediere imobiliară îl încheie cu clienții trebuie să conțină informații clare despre datele de identificare ale părților, obiectul contractului, natura serviciului, prețul solicitat de proprietar, respectiv pe care este dispus să-l plătească cumpărătorul, termenul de valabilitate al contractului, condițiile în care contractul poate fi denunțat unilateral sau reziliat, documentele necesare pentru încheierea tranzacției, obligațiile părților privind obținerea acestora și data limită de îndeplinire a acestor obligații, nivelul maxim al comisionului datorat agenției imobiliare pentru tranzacția ce urmează să se încheie, clauza de exclusivitate, în cazul în care aceasta a fost acceptată de părți, situațiile în care consumatorul nu datorează comisionul agenției imobiliare, drepturile și obligațiile părților, situațiile de forță majoră.
Noile prevederi au fost elaborate în urma mai multor sesizări din partea consumatorilor privind neregulile în relațiile dintre agențiile imobiliare și clienți, precizează ANPC.