Inspectorii de la Protecția Consumatorilor au primit în opt luni aproape 33.000 de reclamații și au dat amenzi de peste 20 de milioane de euro, 75 la sută din această sumă fiind încasată, a declarat, marți, președintele ANPC, Constantin Cerbulescu.
Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a spus că în perioada ianuarie-august 2011 au fost efectuate 74.861 de controale la nivel național, fiind date amenzi de 86,6 milioane de lei (peste 20 de milioane de euro).
Cerbulescu a precizat că 75 la sută din această sumă a fost încasată la bugetul statului, diferența fiind transmisă către administrațiile fiscale pentru executare silită.
De asemenea, ANPC a înregistrat în primele opt luni 32.712 reclamații, dintre care 47 la sută au fost întemeiate, iar valoarea despăgubirilor acordate consumatorilor a fost de 33,8 milioane de lei (aproximativ opt milioane de euro).
În urma controalelor, inspectorii au găsit produse neconforme în valoare de 81,9 milioane de lei (aproximativ 19,5 milioane de euro), dintre care 45 la sută erau produse extracomunitare.
În urma a 51.039 de controale inspectorii au dat sancțiuni contravenționale, acestea reprezentând 68 la sută din totalul controalelor desfășurate, iar după 29.651 de controale au fost date amenzi contravenționale.
Președintele ANPC a mai spus că au fost prelevate 626 de probe de analiză pentru laborator, fiind oprite definitiv de la comercializare produse în valoare de 4,3 milioane de lei, dintre care 55 la sută extracomunitare.
Din totalul recamațiilor primite de la consumatori, 2.910 au vizat produse alimentare, 7.250 produse nealimentare, 15.742 servicii nealimentare, 441 servicii alimentare și 3.291 au fost pentru produse și servicii financiare.
În cazul reclamațiilor pe produsele alimentare, cele mai multe au fost înregistrate pe piața de carne, produse de carne (350), produse lactate (221), pâine și produse de panificație (215), legume și fucte comercializate sub formă congelată, în conserve, proaspete, deshidratate (140).
În ce privește reclamațiile pe piața produselor nealimentare, cei mai mulți consumatori (748) au fost nemulțumiți de electronice și electrocasnice, telefoane mobile (746), articole de încălțăminte (390), sisteme termoizolante (389), mobilă și articole de mobiliere (282).
De asemenea, în cazul produselor și serviciilor financiare, 1.142 de consumatori au reclamat nereguli privind credite bancare, 305 au vizat alte servicii bancare și 1.789 au fost în cazul creditor acordate de societăți financiare nebancare.
Peste 3.000 de consumatori au reclamat în perioada ianuarie -august serviciile de telefonie fixă și mobilă, 1.619 serviciile de televiziune prin cablu și satelit, 1.420 serviciile de furnizare a energiei electrice și 1.326 serviciile de internet.