Agenții economici suceveni au transmis Inspectoratului Școlar Județean că au nevoie de personal calificat în meseriile de mecanic auto, ospătar, vânzător în unități de alimentație și confecționer produse textile. De cealaltă parte, cerere scăzută din partea angajatorilor din județ a fost pentru calificările de constructor drumuri și poduri, electrician aparate și echipamente electrice și energetice.
Societățile au un cuvânt greu de spus referitor la planul de școlarizare
Societățile comerciale din județ au transmis Inspectoratului Școlar Suceava calificările pentru care au nevoie de personal, în funcție de acestea liceele urmând să-și adapteze oferta de școlarizare.
Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Suceava speră ca, în acest fel, să se creeze o corelație între cerințele de pe piața muncii și pregătirea profesională a absolvenților.
Tocmai pentru că societățile au un cuvânt important de spus în compatibilizarea ofertei pieței muncii cu oferta școlilor, acestea au transmis care sunt calificările cele mai căutate pe piața muncii.
Insp. Cezar Anuței, purtător de cuvânt al IȘJ Suceava, a explicat că „au fost 1.412 solicitări din partea a 189 de operatori economici din județ, pentru 21 de calificări, și s-au avizat 1.176 de locuri, pentru 19 calificări. Ca urmare a unor solicitări mici pentru unele calificări (constructor drumuri și poduri, electrician aparate și echipamente electrice și energetice), nu s-au putut constitui clase”.
Anuței a mai menționat că la stabilirea unităților de învățământ pentru școlarizarea celor 1.176 de locuri avizate s-au analizat: existența autorizării de funcționare provizorie/acreditare pentru calificarea analizată, existența resursei umane calificate pentru fiecare domeniu profesional, existența resurselor materiale necesare laboratorului tehnologic și instruirii practice săptămânale, existența parteneriatelor de colaborare cu operatorii economici.
În învățământul profesional, în primul an de liceu, elevii vor face circa 60% teorie, în timp ce pregătirea teoretică de specialitate și pregătirea practică vor reprezenta 40%. În al doilea an de învățământ profesional, ponderea pregătirii teoretice va scădea până la aproximativ un sfert din totalul orelor, în timp ce accentul se va pune în mai mare măsură pe pregătirea practică, cu o pondere de circa 75%. În anul al treilea de învățământ profesional se va aloca de asemenea mai mult timp pregătirii practice, aproximativ 75% din totalul formării, și pregătirea teoretică va avea o pondere de aproximativ 25%.
Elevii din învățământul profesional beneficiază de susținere financiară, aceștia primind o bursă lunară de 200 de lei, împreună cu facilități de transport și cazare în internatele unităților de învățământ, pentru cei care studiază departe de casă.
În plus, după finalizarea celor trei ani, absolvenții vor avea posibilitatea să-și continue studiile liceale, ei putând să fie admiși în clasa a XI-a.