Angajații societății de transport public de persoane din municipiul Suceava se pregătesc de grevă, sătui să tot aștepte măririle salariale care le-au fost promise, dar nu s-au concretizat.
Nemulțumirile lor sunt „alimentate” și de discrepanța uriașă dintre veniturile lor și cele ale bugetarilor, mai ales că, indirect, ei sunt salariați ai Primăriei Suceava, care, prin Consiliul Local, este unic acționar la TPL.
Pentru a se face auziți, în ideea că se va ajunge la un punct comun înainte de declanșarea mișcărilor de protest, membrii sindicatului „Autobuzul” au întocmit o petiție, postată online pe pagina lor de socializare, dar care va fi înaintată astăzi și primarului Sucevei, Ion Lungu, la care s-au înscris în audiență.
Pentru a-și susține punctul de vedere, aceștia au prezentat două situații concrete – salariul unui șofer tânăr, cu trei copii, pe care trebuie să-i întrețină cu cei 1415 lei pe care îi primește pentru o lună de muncă, în condițiile în care este responsabil zilnic de viețile a mii de călători care circulă cu autobuzul pe care îl conduce, cât și cel al unui șofer cu experiență și vechime maximă, care îi aduce un plus de 25% la salariu, dar care îi asigură un venit net de 1698 de lei.
Asta în condițiile în care șoferii care au categoriile necesare pentru transportul de persoane au mare căutare peste hotare, dar și în țară, pe salarii cu adevărat motivante.
Chiar și în comparație cu șoferii de autoturisme mici, angajați în cadrul instituțiilor din Suceava, salariile celor de la TPL, care au o responsabilitate mult mai mare și reușesc să își facă treaba pe autobuze care au un grad de uzură ridicat, multe din ele cu peste un milion de kilometri parcurși pe străzile municipiului, sunt net inferioare, poate chiar la jumătate.
„Un șofer de mașină mică de la o instituție publică are un salariu dublu și nu are nici stresul, nici responsabilitatea noastră, nu este înjurat sau înjosit de nimeni, iar noi transportăm zilnic sute de oameni, numai pe un schimb”, spun șoferii de la TPL, în petiția către Primăria Suceava.
Cât despre taxatori – cei care dau bilete și fac curățenie în autobuze, având în grijă și integritatea acestora, stând opt ore sau mai mult în trafic, în picioare și în aglomerație, sfidați de unii și chiar batjocuriți pe nedrept, deși fac o muncă grea, nedorită de alții – situația e și mai sumbră, salariul lor fiind cel minim pe economie.
Mai mult, atât șoferii, cât și taxatorii nu au pauză de masă și de multe ori nu au timp nici să meargă la toaletă între curse, iar dacă au ghinionul să prindă și blocaje în trafic, chinul prin care trec nu-i de dorit nimănui.
Sindicaliștii de la TPL reclamă și faptul că sporurile salariale care se acordă colegilor din țară sunt refuzate de conducerea societății, deși țin de normalitate, la fel cum și cu plata orelor suplimentare sunt încă mari deficiențe.
„Facem apel la primar să medieze negocierile dintre sindicat și conducerea societății, cu care nu avem nimic personal, dar la care nu găsim înțelegere, pentru că nu ne descurcăm cu asemenea salarii, în condițiile în care toate s-au scumpit, de la utilități, hrană, medicamente până la taxe și impozite”, spun reprezentanții sindicatului „Autobuzul”, care reclamă faptul că indexarea salariilor cu rata inflației este așteptată în zadar de la începutul anului, deși acordarea acesteia nu depindea de aprobarea bugetului local, întârziat deja de aproape trei luni în lipsa aprobării bugetului de stat.
Proteste
Angajații de la TPL Suceava se pregătesc de grevă, nemulțumiți de salarii
