Angajații CFR din sectorul Mișcare Comercial amenință că vor înceta lucrul, în octombrie, în unele stații, dacă Guvernul nu aprobă bugetele pe 2008 pentru investițiile în infrastructură, în ultimele două luni trei impiegați de mișcare murind din cauza condițiilor de muncă.
„Peste 5.000 de kilometri de cale ferată sunt scadente la reparații, peste 15.000 de macazuri, dintr-un total de 16.056, sunt cu durata de funcționare expirată sau sunt scadente la reparații, 3.235 de poduri și podețe au durata de viață expirată, iar 67 de tuneluri sunt scadente la reparații, în condițiile în care, în acest an s-a alocat refacerii infrastructurii feroviare doar 10 la sută din necesarul de un miliard de lei”, a declarat, joi, președintele Federației Feroviare Mișcare Comercial, Gheorghe Popa.
Potrivit lui Popa, bugetul de venituri și cheltuieli trebuia aprobat de la sfârșitul anului trecut, sau cel târziu în luna ianuarie – februarie, dar nici până în prezent nu a fost aprobat, sindicaliștii spunând că mai așteaptă până la sfârșitul lunii septembrie, altfel vor opri lucrul.
Liderii sindicali au solicitat ministrului Transporturilor, Ludovic Orban, o întâlnire pentru a discuta despre problemele cu care se confruntă angajații CFR.
Gheorghe Popa susține că salariații nu mai sunt dispuși să-și asume riscuri din cauza subfinanțării infrastructurii, precizând că, în cazul unui accident, tot salariatul CFR este vinovat. Foarte multe trenuri din România au întârzieri de aproape o oră, întrucât conductorii de tren sunt obligați să reducă viteza pentru a nu pune în pericol siguranța călătorilor.
Popa a precizat că cele mai mari riscuri pentru siguranța călătorilor le prezintă macazurile expirate, amintind de o defecțiune care a dus, în acest an, la producerea celui mai grav accident feroviar din ultimii 12 ani, soldat cu moartea unei persoane.
Accidentul s-a petrecut în luna mai, când un tren care circula pe ruta București-Iași, a deraiat în momentul intrării în halta Valea Călugărească, județul Prahova, după ce a trecut un macaz.
„Salariații CFR sunt hotărâți să înceteze lucrul în luna octombrie pentru că nu mai sunt dispuși să-și asume riscuri cauzate de lipsa de investiții. Din cauza lipsei de bani, zeci de stații CFR funcționează în acest moment fără energie electrică și apă, nu există grupuri sanitare, iar la iarnă nu vom avea combustibili pentru încălzire, din cauză că nu puteam face licitații. Avem datorii de peste 600 de milioane de lei, există riscul să ne decupleze de la rețeaua de energie și să pierdem bunuri prin sechestru”, a explicat președintele Federației Feroviare Mișcare Comercial.
Gheorghe Popa a mai spus că dacă se va ajunge la proteste în octombrie, acestea nu vor consta într-o grevă cu asigurarea unei treimi din activitate, ci pur și simpli angajații CFR vor înceta lucrul.
„Acesta va fi primul conflict de muncă din România în care salariații nu solicită salarii mai mari, ci condiții mai bune de muncă. Reprezentanții Ministerului Transporturilor urmăresc intenționat falimentarea Companiei Naționale CFR SA și a SNTFC «CFR Călători» pentru a-și favoriza propriile afaceri”, a precizat Popa.
În opinia liderului sindical, companiile private încasează foarte mulți bani din închirierea și administrarea căilor ferate. Firmele care dețin trenurile private care circulă în România câștigă aproape 103,9 milioane de lei compensații pentru biletele călătorilor, în condițiile în care compensațiile biletelor pentru CFR Călători se acordă cu mare întârziere. În acest moment există peste 3.000 de kilometri de cale ferată închiriată către operatorii privați, a mai spus Popa.