Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a criticat, marți, faptul că dezbaterea publică privind pachetele de legi în domeniul învățământului a avut și „accente politice”.
„Ceea ce nu mi-a plăcut au fost accentele politice care cred că nu își aveau rostul aici, nu își au rostul într-o dezbatere pe domeniul legislației din învățământ și sper să avem înțelepciunea să adunăm într-o lege cele mai bune soluții și idei”, a afirmat ministrul, la finalul dezbaterilor.
Andronescu a remarcat că „politicul a ocupat tot spațiul public”.
„Apreciez cum sunt viziuni diferite – unii se uită în trecut, alții se uită în viitor, unii suprareglementează, alții subreglementează. Mi se pare că toate acestea țin de politic. Din păcate, dialogul nostru ar fi trebuit să fie exclusiv constructiv, pe soluții cu care să ieșim într-o lege prin care să gestionăm sistemul național de învățământ”, a spus ea.
Referindu-se la unele dintre intervențiile celor care au participat la dezbateri, ministrul Educației a afirmat că în cadrul discuțiilor s-au lovit, din păcate, ambițiile și orgoliile.
Pe de altă parte, Ecaterina Andronescu a remarcat faptul că învățământul românesc este unul eterogen.
„Sunt de acord că trebuie să facem o lege care să mai omogenizeze spre performanță, nu spre mediocritatea de tipul celei pe care am avut-o până înainte de 1989”, a menționat ea.
Andronescu a opinat că trebuie să existe mai multă rigoare în cea ce privește câteva capitole de lege, printre care și asigurarea calității.
„Nu trebuie să facem rabat, trebuie să avem standarde foarte ferm asumate și universitatea să își asume nivelul până la care este dispusă și capabilă să își asume acele standarde”, a declarat Andronescu.
Pe de altă parte, ministrul social-democrat a arătat că nu trebuie să se facă rabat de la rigoare în ceea ce privește cheltuirea banului public în cazul universităților de stat, nici atunci când se definesc ciclurile de învățământ și cum o universitate este abilitată sau nu să își cuprindă în programele ei de studii unele dintre cicluri sau altele.
„Trebuie să păstrăm elementele de flexibilitate, să creștem autonomia universitară în ceea ce privește programele de studii și conținutul programelor de studii. Trebuie să fim flexibili atunci când vorbim despre modul de predare. Este problema universității să-și modernizeze, să fie preocupată de modul în care își organizează studiile și predarea”, a adăugat ea.
Ministrul Andronescu a spus că Mircea Miclea „vorbește despre soluții legislative, ceea ce înseamnă că e greu de gestionat sistemul cu soluții”, ea completând că aceste soluții legislative „conțin idei care ar putea să se transforme în norme de reglementare într-o legislație adecvată”.
„Nu îmi schimb poziția față de deschiderea către dialog și către preluarea celor mai bune idei care pot să facă o lege care să aducă performanță în sistem”, a conchis ministrul Educației.
În cea de-a doua zi de dezbateri pe tema pachetelor de legi privind reforma din educație, organizate la Palatul Parlamentului, au participat premierul Emil Boc, ministrul Ecaterina Andronescu, președintele Camerei Deputaților, Roberta Anastase, reprezentanții învățământului universitar și preuniversitar, cei ai studenților, precum și deputați și senatori, membri ai Comisiilor de învățământ din Parlament. Marți, la dezbateri a fost prezent și președintele Traian Băsescu.