Andrei Marga și Mircea Cărtărescu, cei mai mediatizați intelectuali români



Profesorul Andrei Marga și scriitorul Mircea Cărtărescu ocupă primele poziții într-un top al celor mai mediatizați 30 de intelectuali români, alcătuit de MediaIQ pe baza unei monitorizări a 780 de surse media românești, realizată în perioada 15 februarie – 20 august, potrivit unui comunicat.
Cele mai multe apariții în media în ultimele șase luni le-a înregistrat Andrei Marga, rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și fost ministru al Educației, – 385 de apariții, în 77 de surse media.
Dintre menționările termenului-cheie „Andrei Marga”, 30% au fost făcute de City News și Ziua de Cluj, primul un site de știri cu informații din mai multe zone ale țării (printre care și Cluj), cel de-al doilea o publicație locală clujeană. Numele lui Andrei Marga apare în 218 articole din domeniul „Politic”, cu 10 mai mult decât în domeniul „Educație”, s-a mai constat în urma monitorizării efectuate de MediaIQ.
Poziția a doua în top este ocupată de Mircea Cărtărescu, titrat în presa autohtonă drept „cel mai vândut și tradus scriitor român contemporan”. Autorul a avut 325 de apariții în ultimele șase luni, în 97 de surse media.
Acesta este urmat de istoricul Vladimir Tismăneanu, cu 319 apariții, actorul Ion Caramitru (308 apariții) și scriitorul Mircea Dinescu (304). Andrei Pleșu, Horia Roman Patapievici și Gabriel Liiceanu, clasați în această ordine, au avut fiecare mai puțin de 300 de apariții în presa românească, fiind urmați de Răzvan Theodorescu și Dan Puric, care încheie topul 10 al celor mai mediatizați oameni de cultură români în presa autohtonă, cu 228 de apariții.
Pe de altă parte, Cristian Pârvulescu, președintele Asociației Pro Democrația, scriitorul Stelian Tănase și analistul politic Emil Hurezeanu nu au înregistrat un număr foarte mare de menționări în media. În ciuda faptului că sunt personaje prezente în talk-show-urile televiziunilor românești, Stelian Tănase a înregistrat 203 apariții, în timp ce Emil Hurezeanu a avut 120 de menționări în sursele media românești.
Dintre primii 20 de oameni de cultură din România, după numărul de apariții în presă, mai fac parte Nicolae Manolescu (190 de apariții), Neagu Djuvara (111), Dan Lungu (101), Cătălin Avramescu (98), Alina Mungiu-Pippidi (84) și Florin Iaru (66).
Aceștia sunt urmați de personalități precum scriitorul Andrei Cornea, istoricul Lucian Boia, academicianul Solomon Marcus și criticul de film Alex Leo Șerban. Topul celor 30 de oameni de cultură este încheiat de Liviu Papadima, decanul Facultății de Litere a Universității București (16 apariții), istoricul Sorin Antohi (14 apariții) și filosoful Mircea Flonta (10 apariții).
În ceea ce privește mediile de comunicare care au menționat cei 30 de oameni de cultură, pe primul loc – cu cele mai multe articole – sunt cotidianele naționale, cu peste 1.400 de materiale de presă. Acestea sunt urmate de publicațiile online generaliste sau de nișă (933) și cotidianele locale (500).
Facând o comparație între modul în care au fost mediatizați cei 30 de oameni de cultură din top și topul celor mai mediatizate 30 de vedete feminine autohtone, realizat în aceeași perioadă de MediaIQ, diferența este mai mult decât substanțială, potrivit autorilor acestor clasamente.
Spre exemplu, Bianca Drăgușanu, cea mai mediatizată vedetă feminină, a înregistrat în ultimele șase luni ale acestui an 2.329 apariții în presa autohtonă – de aproape opt ori mai mult decât a avut Andrei Marga, cel mai mediatizat om de cultură din România. În timp ce vedeta care ocupă poziția a 10-a în topul monden, Andreea Raicu, a înregistrat 498 de apariții, Dan Puric a avut doar 228 de menționări în presa românească din ultimele șase luni.
Bianca Drăgușanu este urmată în topul 10 al celor mai mediatizate vedete feminine din România de: Monica Columbeanu (1.427 apariții), Paula Seling (981), Mihaela Rădulescu (907), Daniela Crudu (781), Simona Sensual (562), Oana Zăvoranu (557), Andreea Bănică (542), Laura Cosoi (503) și Andreea Raicu (498).
Monitorizarea MediaIQ a fost realizată în perioada 15 februarie – 20 august 2010 și a inclus 780 de surse media (agenții de presă, siteuri generaliste, dar și specializate, variantele online ale celor mai importante publicații naționale și locale, dar și ale principalelor posturi de televiziune și bloguri).
MediaIQ s-a lansat în februarie 2010 drept „primul serviciu de media intelligence din România”. Serviciul web permite monitorizarea pe bază de cuvinte cheie și apoi livrarea de rapoarte în funcție de o serie de parametrii definiți de utilizatori.