Autoritatea de reglementare în comunicații, ANCOM, a desemnat din oficiu Poșta Română ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale, în perioada 1 ianuarie 2014 – 31 decembrie 2018, pentru toate serviciile poștale incluse în sfera serviciului universal.”În urma acestei decizii, Poșta Română va avea obligația de a furniza aceste servicii pe întreg teritoriul României, inclusiv în zonele geografice greu accesibile sau cu densitate scăzută a populației, acolo unde numărul redus al trimiterilor poștale colectate sau distribuite nu justifică prezența unui furnizor de servicii poștale pe principii comerciale”, se arată într-un comunicat al ANCOM.Totodată, CNPR va avea obligația de a asigura, în fiecare localitate de pe teritoriul României, cel puțin o colectare de la fiecare punct de acces și cel puțin o livrare la fiecare adresă indicată, în fiecare zi lucrătoare, minim 5 zile pe săptămână, mai puțin în localitățile situate în cazuri și condiții geografice excepționale, unde frecvența de livrare stabilită de ANCOM este mai redusă. În plus, CNPR va asigura accesul persoanelor cu dizabilități la serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligația să le presteze în condiții echivalente celor de care beneficiază ceilalți utilizatori.Tarifele practicate de CNPR pentru prestarea serviciilor poștale din sfera serviciului universal trebuie să fie accesibile, uniforme, transparente, nediscriminatorii și fundamentate în funcție de costuri, avându-se în vedere eficiența economică, asigurarea dreptului de acces la serviciul universal, precum și dezvoltarea rețelei poștale publice.”În eventualitatea în care se dovedește că furnizarea acestor servicii reprezintă o sarcină injustă pentru Poșta Română, ANCOM poate decide compensarea costului net aferent eventualelor pierderi înregistrate ca urmare a prestării acestor servicii, compensarea putându-se realiza doar la cererea CNPR și fiind finanțată prin intermediul unui fond de serviciu universal administrat de ANCOM. De asemenea, CNPR va trebui să elaboreze și să transmită situațiile financiare separate către ANCOM, pe baza unui sistem de evidență contabilă separată dezvoltat în cadrul contabilității interne de gestiune”, se mai spune în comunicat.Autoritatea a desemnat din oficiu furnizorul de serviciu universal întrucât, în urma anunțului de intenție publicat în luna septembrie 2013, nicio companie nu a depus o cerere care să îndeplinească condițiile de formă, dar și de eligibilitate pentru a fi desemnată ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale.”Având în vedere necesitatea asigurării serviciului universal pentru toți cetățenii României prin furnizarea unor servicii minime, la un anumit nivel de calitate, ANCOM a analizat capacitatea furnizorilor de servicii poștale autorizați în România de a respecta obligațiile ce revin furnizorului de serviciu universal în vederea desemnării din oficiu a unuia dintre aceștia”, se arată în comunicat.Autoritatea a constatat astfel că CNPR este singurul furnizor de servicii poștale care poate asigura respectarea obligațiilor din sfera serviciului universal, dat fiind că deține un număr de peste 5.700 puncte de acces/contact deservite de personal, aproximativ 60% din totalul celor existente pe teritoriul României, fiind totodată în măsură să susțină un nivel uniform al tarifelor pe întreg teritoriul țării. În plus, în timp ce activitatea celorlalți furnizori este concentrată cu precădere în zona urbană, Poșta Română asigură acoperirea întregului teritoriu al țării, inclusiv a zonelor rurale slab populate sau aflate în condiții excepționale din punct de vedere geografic, peste 86% din totalul punctelor de acces/contact ale operatorului fiind în mediul rural.