ANCOM a decis ca operatorii telecom să nu achite tariful de monitorizare, din cauza scăderii pieței



Piața de comunicații a scăzut cu 6,6% în 2010, la 3,63 miliarde de euro (15,3 miliarde de lei) și, în acest context, operatorii telecom nu vor plăti, pentru al doilea an consecutiv, tariful de monitorizare către autoritatea de reglementare în domeniu (ANCOM).
„Pentru că veniturile operatorilor telecom au scăzut și în 2010 sub presiunea contextului economic dificil pe care îl traversează România, ANCOM a decis ca nici în acest an să nu perceapă tariful de monitorizare datorat de operatori. Prin această măsură, ca și prin decizia de a reduce cu 15% tariful pentru utilizarea spectrului radio, ANCOM vine în sprijinul operatorilor, care se confruntă, pentru al doilea an consecutiv, cu scăderi ale veniturilor”, a declarat, într-un comunicat, președintele ANCOM, Cătălin Marinescu.
În anul 2010, piața de comunicații și servicii poștale a atins 3,98 miliarde de euro (16,76 miliarde de lei), în scădere cu 6,2% față de 2009, conform informațiilor centralizate de ANCOM pe baza raportărilor datelor statistice de către furnizori (venituri obținute din furnizarea de rețele și servicii de comunicații electronice și de servicii poștale).
În 2009, piața de profil a însumat 17,99 miliarde de lei (4,24 miliarde de euro).
Piața de comunicații a înregistrat în 2010 valoarea de 3,63 miliarde de euro (15,3 miliarde de lei), în scădere cu 6,6% față de valoarea din 2009, în timp ce piața serviciilor poștale a atins 350 milioane de euro (1,45 miliarde de lei), în coborâre cu 2,3% față de anul precedent.
Pe piața de comunicații, cea mai mare scădere a fost înregistrată de veniturile din furnizarea de servicii de telefonie la puncte fixe (-12,4%), urmată de veniturile din furnizarea de servicii de comunicații electronice prin intermediul unor rețele publice mobile terestre (-11,4%) și de veniturile din furnizarea de servicii de linii închiriate (-10,7%).
Fluctuații negative ale veniturilor s-au înregistrat și pe segmentul serviciilor de acces la internet (-5,6%) și în zona serviciilor de transmisiuni de date (-2,3%), în timp ce veniturile din furnizarea de servicii de retransmisie a programelor audiovizuale au crescut cu 0,9%, iar cele din furnizarea de rețele publice fixe (venituri din interconectare și acces la bucla locală) au crescut cu 9,7%.
În anul 2010, veniturile din furnizarea de rețele și servicii de telefonie fixă au atins valoarea de 2,61 miliarde de lei, cele din rețele și servicii de telefonie mobilă 8,63 miliarde de lei, veniturile din furnizarea de servicii de acces la Internet au ajuns la 1,32 miliarde de lei, iar cele din furnizarea de servicii de retransmisie a programelor audiovizuale au însumat 1,59 miliarde de lei.
Peste jumătate (50,7%) din totalul veniturilor din rețele și servicii de telefonie fixă în anul 2010 provine din furnizarea de servicii de telefonie la puncte fixe persoanelor fizice, în timp ce 25,6% au fost venituri realizate din furnizarea de servicii de telefonie la puncte fixe persoanelor juridice, iar restul de 23,6% a fost realizat din furnizarea de rețele publice fixe (la nivel de gros).
Și în domeniul telefoniei mobile, veniturile din servicii furnizate pe bază de abonamente pentru persoane fizice deține cea mai mare pondere (30,6%), urmate de veniturile din serviciile furnizate pe bază de abonamente pentru persoane juridice (25,1%), de veniturile din furnizarea de rețele publice mobile terestre (la nivel de gros, 23%) și de veniturile din servicii furnizate pe bază de cartele preplătite (21,3%).
Tariful anual de monitorizare este datorat ANCOM de către toți furnizorii autorizați de rețele sau servicii de comunicații electronice și servicii poștale a căror cifră de afaceri sau ale căror venituri realizate exclusiv din aceste activități depășesc suma de 100.000 de euro anual.
Pentru anul 2008, autoritatea de reglementare a perceput furnizorilor un tarif de monitorizare de 0,132% din cifra de afaceri sau veniturile realizate exclusiv din telecom.
ANCOM este instituția care protejează interesele utilizatorilor de comunicații din România, prin promovarea concurenței pe piața de comunicații, administrarea resurselor limitate și încurajarea investițiilor eficiente în infrastructură.